Een natuurabonnement als bedrijfsbonus met maatschappelijke impact

Een Natuurabonnement als een soort bedrijfsbonus of extraatje voor de werknemers: voor het eerst in ons land is het mogelijk. Naar analogie met bv. een bedrijfsfitnessabonnement krijgen medewerkers zo meermaals per jaar de kans om zich onder te dompelen in de schoonste natuur in onze regio én er iets impactvol mee te doen.

HR en Wellbeing specialist Attentia is het eerste bedrijf dat zich “abonneert” en haar werknemers bewust natuurbeleving aanbiedt. Het gaat om een nieuw concept, waarvoor het Nationaal Park Hoge Kempen en Forest Fwd, duurzaamheidsspecialist voor bedrijven, de handen in elkaar slaan.

In het Verenigd Koninkrijk, in Canada of in Japan zetten bedrijven al langer in op natuur om het welzijn van hun medewerkers een boost te geven. Ook in Vlaanderen krijgen zaken zoals “bosbaden” stilaan voet aan de grond, maar de initiatiefnemers achter de Natuurabonnementen wilden hun aanbod volledig afstemmen op het “nuchtere” Vlaamse bedrijfsleven. Daarom kozen ze voor een zo rationeel mogelijke aanpak, waarbij medewerkers onder begeleiding van rangers regelmatig de mooiste natuur van onze contreien kunnen intrekken om inspiratie op te doen. Of om te werken aan hun welzijn, iets bij te leren, of gewoon als een soort teambuilding.

Bedrijven die op een Natuurabonnement intekenen, nemen hun medewerkers mee richting het Nationaal Park Hoge Kempen, het enige nationaal park in ons land, ruim 12.000 hectare groot, oftewel de oppervlakte van 20.000 voetbalvelden.

“Je zou onze abonnementsformule kunnen vergelijken met een fitnessabonnement, maar dan wel met een pak meer impact en maatschappelijke meerwaarde”, stellen Frank Missoul en Dajo Hermans van Forest Fwd, een bedrijf dat ondernemingen betrekt bij natuurcreatie en duurzame projecten opzet. “Iets maatschappelijk zinvol terugdoen, dat is de richting die almaar meer bedrijven anno 2023 willen of moeten uitgaan. Met onze abonnementen bieden we daarop een antwoord, heel concreet en professioneel.”

Op stap met rangers

Rangers zullen de “abonnees” meermaals per jaar mee op sleeptouw nemen. Daarbij hebben ze de keuze tussen vijf soorten van natuurbeleving: van een ware ‘deepdive’ in de verborgen natuur tot een wetenschappelijke tour over de klimaatverandering. Daarnaast draait het ook om effectief impact maken: elk bedrijf dat zich abonneert, draagt automatisch bij aan één van de vele natuurprojecten in het Nationaal Park, zoals het herstellen van de biodiversiteit.

“Bedrijven zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid zo tastbaar mogelijk te maken”, zegt Ignace Schops, directeur van het Nationaal Park Hoge Kempen. “Deze Natuurabonnementen bewijzen alvast dat economie en ecologie perfect kunnen matchen. Wil je als bedrijf lokaal impact maken, dan is dit het antwoord. Je kan uiteraard initiatieven steunen aan de andere kant van de wereld, maar waarom niet lokaal starten en op zo’n manier dat je mensen echt betrokken zijn.”

Minister Demir: “Onze natuur als grote troef”

Schops is niet alleen de bezieler van het Nationaal Park, een paar jaar geleden won hij ook de Goldman Environmental Prize, zeg maar de Groene Nobelprijs. Als enige Belg maakt hij deel uit van het Climate Leadership Corps van Al Gore. Voor Schops is het duidelijk: de komende jaren zullen almaar meer bedrijven de link leggen met de lokale natuur.

“Elke euro die een bedrijf in onze eigen lokale natuur investeert, levert onze samenleving tien euro op. Denk aan de kleinhandel die meer floreert of de huizenprijzen die in de buurt stijgen. Als bedrijf kan je zo een positieve impact op de omgeving hebben.”

Ook Vlaams minister van Natuur Zuhal Demir juicht het initiatief erg toe: “Onze natuur in Vlaanderen, en in Limburg, is een grote troef. We snakken allemaal naar voldoende toegankelijke natuur- en bosgebieden om te ontspannen en te bewegen of te sporten. Vanuit Vlaanderen doen we het nodige: er kwam deze legislatuur meer dan 1000 hectare bos bij, zelfs netto extra bos. Dat is historisch. Ik ben blij dat bedrijven mee op die kar springen. Niet alleen de natuur is hiervan de grote winnaar, maar bij uitbreiding alle Vlamingen.”

Gelukkige medewerkers

HR en Well-being specialist Attentia is één van de eerste bedrijven die meestapt in het concept van Natuurabonnementen. Dat Attentia dit doet, is alvast geen toeval.

“Bij Attentia springen we graag op de kar van initiatieven die het welzijn van onze medewerkers positief beïnvloeden”, zegt Carine Huysveld, CEO van Attentia. “We weten dat financiële factoren zoals verloning en bonussen een belangrijke rol spelen in de ‘war for talent’, maar ook het welzijn van de medewerkers telt meer dan ooit mee. Natuurabonnementen passen in een gezond HR & Well-being beleid, waar het vinden en behouden van talenten zeer belangrijk is geworden. Medewerkers willen zich meer en meer vereenzelvigen met een bedrijf dat zich engageert voor een impactvol CSR-beleid. Zo hebben wij met Attentia vorig jaar ons eerste bedrijfsbos aangeplant. Deze natuurabonnementen zijn een mooie volgende stap.”

Binnenkort zal een eerste groep medewerkers, onder begeleiding van een Ranger, zich laten onderdompelen in de natuur en ontstressen in de natuur. Een bedrijf met een goed en duidelijk well-being beleid voorkomt dat er nog meer mensen uitvallen en speelt in op de noden van medewerkers in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Vitale medewerkers die goed in hun vel zitten presteren beter, zijn minder afwezig en vertonen een verhoogd engagement. En gelukkige medewerkers zijn nu eenmaal de drijvende kracht achter succesvolle organisaties”, besluit Huysveld.

Bedrijven die voor een Natuurabonnement opteren, mogen zich alvast een jaar lang “ambassadeur” van het Nationaal Park noemen. Forest Fwd en het Nationaal Park Hoge Kempen bieden diverse groepsformules aan met een tarief vanaf 45 euro per persoon.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER