Een Natuurabonnement als een soort bedrijfsbonus of extraatje voor de werknemers: voor het eerst in ons land is het mogelijk. Naar analogie met bv. een bedrijfsfitnessabonnement krijgen medewerkers zo meermaals per jaar de kans om zich onder te dompelen in de schoonste natuur in onze regio én er iets impactvol mee te doen.
In het Verenigd Koninkrijk, in Canada of in Japan zetten bedrijven al langer in op natuur om het welzijn van hun medewerkers een boost te geven. Ook in Vlaanderen krijgen zaken zoals “bosbaden” stilaan voet aan de grond, maar de initiatiefnemers achter de Natuurabonnementen wilden hun aanbod volledig afstemmen op het “nuchtere” Vlaamse bedrijfsleven. Daarom kozen ze voor een zo rationeel mogelijke aanpak, waarbij medewerkers onder begeleiding van rangers regelmatig de mooiste natuur van onze contreien kunnen intrekken om inspiratie op te doen. Of om te werken aan hun welzijn, iets bij te leren, of gewoon als een soort teambuilding.
Bedrijven die op een Natuurabonnement intekenen, nemen hun medewerkers mee richting het Nationaal Park Hoge Kempen, het enige nationaal park in ons land, ruim 12.000 hectare groot, oftewel de oppervlakte van 20.000 voetbalvelden.
Op stap met rangers
Rangers zullen de “abonnees” meermaals per jaar mee op sleeptouw nemen. Daarbij hebben ze de keuze tussen vijf soorten van natuurbeleving: van een ware ‘deepdive’ in de verborgen natuur tot een wetenschappelijke tour over de klimaatverandering. Daarnaast draait het ook om effectief impact maken: elk bedrijf dat zich abonneert, draagt automatisch bij aan één van de vele natuurprojecten in het Nationaal Park, zoals het herstellen van de biodiversiteit.
Minister Demir: “Onze natuur als grote troef”
Schops is niet alleen de bezieler van het Nationaal Park, een paar jaar geleden won hij ook de Goldman Environmental Prize, zeg maar de Groene Nobelprijs. Als enige Belg maakt hij deel uit van het Climate Leadership Corps van Al Gore. Voor Schops is het duidelijk: de komende jaren zullen almaar meer bedrijven de link leggen met de lokale natuur.
Ook Vlaams minister van Natuur Zuhal Demir juicht het initiatief erg toe: “Onze natuur in Vlaanderen, en in Limburg, is een grote troef. We snakken allemaal naar voldoende toegankelijke natuur- en bosgebieden om te ontspannen en te bewegen of te sporten. Vanuit Vlaanderen doen we het nodige: er kwam deze legislatuur meer dan 1000 hectare bos bij, zelfs netto extra bos. Dat is historisch. Ik ben blij dat bedrijven mee op die kar springen. Niet alleen de natuur is hiervan de grote winnaar, maar bij uitbreiding alle Vlamingen.”
Gelukkige medewerkers
HR en Well-being specialist Attentia is één van de eerste bedrijven die meestapt in het concept van Natuurabonnementen. Dat Attentia dit doet, is alvast geen toeval.
Binnenkort zal een eerste groep medewerkers, onder begeleiding van een Ranger, zich laten onderdompelen in de natuur en ontstressen in de natuur. Een bedrijf met een goed en duidelijk well-being beleid voorkomt dat er nog meer mensen uitvallen en speelt in op de noden van medewerkers in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Vitale medewerkers die goed in hun vel zitten presteren beter, zijn minder afwezig en vertonen een verhoogd engagement. En gelukkige medewerkers zijn nu eenmaal de drijvende kracht achter succesvolle organisaties”, besluit Huysveld.
Bedrijven die voor een Natuurabonnement opteren, mogen zich alvast een jaar lang “ambassadeur” van het Nationaal Park noemen. Forest Fwd en het Nationaal Park Hoge Kempen bieden diverse groepsformules aan met een tarief vanaf 45 euro per persoon.