Duidelijke doelen stellen, goede relaties met collega’s en de nodige ondersteuning van het management zijn voor werknemers de meest bepalende factoren voor een hoge betrokkenheid en goede werknemerservaring bij hun organisatie. Dat blijkt uit het recente State of Engagement-onderzoek van softwarebedrijf Workday dat wereldwijd is uitgevoerd bij meer dan 3 miljoen werknemers bij bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers, waaronder in België.
Een van de belangrijkste drijfveren volgens het Workday-rapport van dit jaar zijn ondersteuning van het management en goede relaties met collega’s. Dat wijst op het belang van interne hulp bij het omgaan met de onzekerheid van de afgelopen jaren. De pandemie en economische crisis hebben werknemers namelijk op elk gebied extra onder druk gezet, wat wordt weerspiegeld door een verhoogd risico op een burn-out in diverse branches.
Gebrek aan strategie
Van alle 14 onderzochte factoren die een invloed hebben op de betrokkenheid van werknemers, is er slechts één die niet hoger scoort dan het voorgaande jaar: strategie. Die stond aan het einde van het vierde kwartaal op de elfde plaats. Dat illustreert de uitdaging die veel organisaties hebben om niet alleen een duidelijke strategie te definiëren, maar die ook te communiceren naar hun werknemers.
Lage scores voor beloning, prestatie en erkenning
Hoewel de scores voor workload als drijfveer in 2022 verbeterden, is het nog steeds slechts de voorlaatste factor die bepaalt hoe betrokken en tevreden medewerkers zich voelen in een organisatie. Ook staan beloning, prestatie en erkenning allemaal in de onderste helft van de lijst van dit jaar. Dat geeft aan dat veel werknemers het gevoel hebben dat er een gebrek is aan evenwicht tussen hun bijdragen en de erkenningen die ze daarvoor krijgen, financieel of anders.
Nood aan groei en ontwikkeling
Het waargenomen gebrek aan strategie, in combinatie met de economische druk die van invloed is op deze compensatie, heeft ook impact op de perceptie van werknemers over groei en ontwikkeling. Hoewel de score voor groei in 2022 met een zeer bescheiden 0,08 is gestegen, staat dat nog steeds op de twaalfde plaats van de veertien. Groei is niet alleen één van de drie drijfveren die kenmerkend zijn voor zeer betrokken medewerkers, het is ook een factor die bijdraagt aan de intentie van werknemers om een organisatie te verlaten.
Download het State of Engagement 2023 rapport.
Over het onderzoek
Sinds de introductie in 2014 heeft Workday Peakon Employee Voice meer dan 500 miljoen enquêtes verzameld en 70 miljoen geschreven commentaren ontvangen van werknemers uit 160 landen. Hiermee beschikt Workday over ‘s werelds grootste gestandaardiseerde dataset over werknemerssentiment.
Benutten AI om betere beslissingen te nemen
Om feedback van werknemers toegankelijker te maken, heeft Workday Peakon Employee Voice onlangs semantisch zoeken geïntroduceerd. Hierbij wordt gebruikgemaakt van natuurlijke taalverwerking (NLP), een subset kunstmatige intelligentie (AI), om miljoenen opmerkingen van werknemers te analyseren en de belangrijkste inzichten te presenteren.