PARTNERCONTENT

Dit moet je weten over het mobiliteitsbudget

In 2019 introduceerde België het mobiliteitsbudget. Een manier om werknemers hun vervoerswijze te laten kiezen, of dat nu een auto van de zaak is of een alternatief zoals openbaar vervoer, fietsen of e-scooters. Vier jaar later is het aantal werknemers die er gebruik van maken exponentieel gestegen. Al is nog niet elke werkgever mee aan boord. Tijd voor vereenvoudiging, beslisten ze bij Mbrella. De startup ontwikkelde een HR-platform om het mobiliteitsbudget naadloos met je payroll te integreren.

Wat is het mobiliteitsbudget?

Bedrijfsmobiliteit as we know it is niet meer. De turbulente gebeurtenissen van 2020 hebben de (broodnodige) verandering in mindset versneld op een manier die we nooit hadden kunnen verwachten. Ondertussen hebben werknemers en werkgevers zich aangepast aan een nieuwe manier van werken, welke een blijvende impact zal hebben op de manier waarop we ons verplaatsen. Daarnaast zien we een toestroom van nieuwe regelgeving die flexibele en groene mobiliteit bevordert. Zo moeten vanaf 2026 alle bedrijfswagens elektrisch zijn.

Maar er is meer. Het federale mobiliteitsbudget bijvoorbeeld. Dat initiatief laat werknemers toe hun bedrijfswagen in te ruilen voor een budget. Werknemers kunnen dat budget vrij besteden aan een quasi onbeperkt aantal alternatieve en milieuvriendelijkere mobiliteitsopties, gaande van een step over het openbaar vervoer tot een speedpedelec.

Daarbij gaat het niet alleen over shared mobility (zoals deelfietsen of -auto’s), maar ook over het leasen van milieuvriendelijke wagens. Samen met die forse ambitie van de Belgische overheid om tegen 2026 een groene vloot te hebben, is het thema relevanter dan ooit.

We zien een exponentiële groei in het gebruik van het mobiliteitsbudget. Dat is deels te danken aan de werknemers die er actief naar vragen, waardoor de werkgevers een tandje bijsteken in het kader van de war for talent. Populair is de mogelijkheid om de huur of de hypothecaire lening te financieren, wat werknemers extra comfort biedt in onzekere tijden zoals vandaag. Daarnaast is er ook een stijgende motivatie om de ecologische voetafdruk naar beneden te halen bij werkgevers, wat uiteraard onze missie is.”

Amaury Gérard, CEO en medeoprichter van Mbrella

Voordelen

De voordelen voor kmo’s en multinationals zijn legio. In eerste instantie laten ze je toe aantrekkelijkere salarispakketten samen te stellen. Dat maakt van jou een aantrekkelijkere werkgever, want je geeft er je werknemers meer mobiliteitsflexibiliteit mee.

Daarnaast zakken ook de kosten van je wagenpark én verlaag je mee je ecologische voetafdruk. En het wordt nog beter: voor werkgevers brengt het mobiliteitsbudget geen meerkost met zich mee in vergelijking met een bedrijfswagen. Dat betekent dat de overstap naar een mobiliteitsbudget kostenneutraal is voor de werkgever. Win-win!

“Als CHRO staat mijn job allesbehalve stil. Zeker wat betreft mobiliteit heeft er de afgelopen jaren heel wat bewogen. Ons cafetariaplan beantwoordde dan ook niet meer aan de noden waarnaar we op zoek waren. Tijd dus om over te stappen naar een duurzamer mobiliteitsverhaal, maar dat ging bij ons gepaard met enkele uitdagingen rond administratie, het veranderende wettelijke kader en de integratie van de payroll. Daarom deden we beroep op Mbrella. Met een minimale workload voor onze organisatie én een rechtstreekse link naar onze payroll zorgden we samen met QbD voor een gepersonaliseerd mobiliteitsplan voor al onze werknemers.”

Elly De Bruyn, HR-manager bij QbD

Welk budget mag ik mijn werknemers toekennen?

Concreet mag het budget nooit minder dan 3.000 euro en nooit meer dan 20% van het totale bruto jaarsalaris van de werknemer bedragen, met een maximum van 16.000 euro.

Hoe wordt dat budget dan berekend?

Heel eenvoudig. Het mobiliteitsbudget voor een werknemer is gelijk aan de Total Cost of Ownership of TCO van de bedrijfswagen. De TCO omvat alle kosten van een auto zoals leasing, onderhoud, verzekering, brandstof, enz.

Een bedrijfswagen met een TCO van 750 euro per maand vertegenwoordigt een jaarlijks mobiliteitsbudget van 9.000 euro (12 x 500 euro). Hoe duurder de huidige auto, hoe groter het mobiliteitsbudget dus.

Wie komt in aanmerking voor het mobiliteitsbudget?

Om voor de gunstige belastingvrijstelling in aanmerking te komen, moeten werkgevers vóór de invoering van het mobiliteitsbudget gedurende een ononderbroken periode van ten minste 36 maanden één of meer bedrijfswagens ter beschikking hebben gesteld van één of meer werknemers.

Werknemers kunnen het mobiliteitsbudget alleen krijgen als ze al een bedrijfswagen hebben of als ze daarvoor in aanmerking komen. Dat laatste is een belangrijk detail: als werknemer kan je dus ook kiezen voor een mobiliteitsbudget ook al heb je vandaag géén bedrijfswagen.

Eenvoudig te beheren met Mbrella

Mbrella is het HR-platform bij uitstek voor het beheer van flexibele mobiliteit. De tool laat je toe om op een vlotte manier een gepersonaliseerd mobiliteitsplan voor elke werknemer te creëeren. Bovendien beheer je er je abonnementen op het openbaar vervoer, kilometervergoedingen en mobiliteitsbudgetten in één tool, onmiddellijk gelinkt aan je payroll.

>> Meer weten over het mobiliteitsbudget en de integratie ervan in jouw bedrijf?
>> Neem contact op met [email protected] of neem een kijkje op onze website mbrella.eu

mb logo full color@3x

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER