PARTNERCONTENT

De toekomst van werk: van automatisering tot meer zingeving en menselijke verbinding

Griet Deca biedt in haar blogreeks ‘Try a different angle voor meer welzijn en werkgeluk’ een eigen kijk op actuele HR topics met telkens één doel voor ogen: hoe zet je je mensen centraal? Dat is niet enkel goed voor de medewerkers in je organisatie, maar ook voor het resultaat van je bedrijf. Wanneer we denken aan trends op HR-vlak dreigen we al snel aan navelstaren te doen: startend van de vraag welke tendensen we vandaag op de markt zien, maken we een inschatting voor het komende jaar. Bij Tryangle is de slogan niet voor niets “Try a different angle” en Griet waagt zich daarom aan een trendoverzicht voor de komende … 20 jaar (en meer)!

Laat ons beginnen bij het begin: de feiten. Als we naar de toekomst van werk willen kijken, moeten we twee feiten durven erkennen.

Feit #1: Werk is een blijver

Goed nieuws voor de AI-bangeriken: heel veel jobs zullen nooit (volledig) geautomatiseerd kunnen worden en de angst dat de mens straks zonder werk valt mag dus ingeruild voor vertrouwen. Natuurlijk zullen veel jobs veranderen. Waar teams vandaag meestal uitsluitend uit mensen bestaan – op enkele specifieke jobcontexten na -, zullen we de AI-mechanische collega moeten durven omarmen in de toekomst. Laat de vraag niet “wanneer” noch “waarom” zijn, maar vooral “hoe dan?”

Feit #2: Werk is de voorbije eeuw alleen maar verbeterd (en zal dat blijven doen in de toekomst)

Kijk terug in de tijd en je ziet een geschiedenis waarin de man sinds de industriële revolutie aan het arbeiden ging en dit vaak voor 100 uur of zelfs meer per week. Vrouwen en kinderen hadden lagere maatstaven, maar ook zij werden in werkomstandigheden gedropt waar menig vakbondsafgevaardigde en preventieadviseur vandaag grijs haar van zou krijgen.

Kinderarbeid is – in onze Westerse wereld althans – ondertussen gelukkig aan banden gelegd, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Heel wat zaakvoerders waren er destijds immers van overtuigd dat ze failliet zouden gaan als kinderen niet meer tewerkgesteld zouden mogen worden. De boer ploegde nochtans voort…

De 45-urenweek die menig Babyboomer zich nog levendig herinnert werd bijgesteld tot een urenaantal dat een nieuw concept inluidde: “work-life balans”. Met een affiniteit voor de 32-urenweek klinken dezelfde geluiden als de zaakvoerders die de kinderen uit hun fabriek zagen verdwijnen…

Het mag dus duidelijk zijn: werk zit alleen maar in een evolutie richting meer kansen op gezondheid en geluk. Dit is geen spontaan oorzaak-gevolg verband, maar de vrucht van moedig barricadewerk waarvoor we allen alleen maar heel dankbaar kunnen zijn.

Toekomstige trends deel 1: hoe we werken

AI is niet langer weg te denken uit onze maatschappij en ook niet uit onze werkcontext. Je kan daar bang van zijn of je kan dat omarmen. Hoe dan ook, zien we de impact op de manier waarop werk zich realiseert steeds groter worden.

Enkele trends tekenen zich af:

Technologie is niet de motor van verandering, maar de mens

Mensen zijn voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog hun hoop in de toekomst kwijt. Gen X is de eerste generatie die er niet langer van overtuigd is dat hun kinderen het beter zullen hebben dan zijzelf. En dat heeft een enorme impact op hoe we werken. De werkende mens leeft niet langer om te werken, wat zich vertaalt in een vraag om een flexibelere invulling van werk, vaak met kortere werkdagen of -weken tot gevolg.

We pikken het niet langer dat we in werkplekken aan de slag zijn waar we ziek van worden en velen vinden waardering een cruciale hefboom om zich verbonden te voelen met hun organisatie. Meer en meer mensen beginnen dan ook extra aandacht te spenderen aan “de menselijke factor” die zich op de werkplek laat voelen in woorden als communicatie, empathie, kwetsbaarheid, …

Jobs zullen veranderen

Meer en meer mensen beseffen dat AI best een bondgenoot kan zijn. Op de grootste conferentie rond werkgeluk in Praag eerder dit jaar gaf Alexander Kjerulf al aan hoe de taken of jobs die kunnen geautomatiseerd worden ook moeten geautomatiseerd worden, zodat er meer tijd en ruimte kan ontstaan voor het menselijke aspect. Dit sluit naadloos aan bij het Qualtrics 2025 Global EX Trends Report dat stelt dat de beste werkgevers het werk van hun medewerkers vooral minder complex moeten durven maken als ze hun mensen geëngageerd willen houden.

Hoeveel leidinggevenden vinden feedbackgesprekken vandaag zo zwaar “omdat ze zoveel papierwerk hebben dat ze niet tot een wezenlijk gesprek komen”? Hoe vaak verzucht HR niet dat de “H” in hun takenpakket toch wel te lijden heeft onder de werkdruk? In bijna al onze sessies geven medewerkers toe hoe ze soms voorbijgaan aan alle basisrespect wanneer ze ’s morgens een simpele “hallo” vergeten te zeggen omdat ze zich haasten naar het werk, waar ze vaak opkijken tegen de eindeloze takenlijst.

AI kan en zal onze jobs vermenselijken met meer aandacht voor het interrelationele op de werkvloer zodat gezonde lichamen gezonde geesten naar het werk kunnen meebrengen.

Teams worden hybride

Met AI in volle opmars denken velen vandaag in termen van “mensen versus artificiële intelligentie”. Heb je AI al eens als een collega van jou beschouwd? Toegegeven, hyperintelligent kan je die collega vandaag nog niet noemen, want elke AI-tool slaagt er momenteel alleen in om met mensen te communiceren. Het hybride teamgevoel zal pas écht inclusief worden wanneer de verschillende AI-collega’s ook onderling gaan uitwisselen.

Over een boeiend toekomstperspectief gesproken!

Toekomstige trends deel 2: waarom we werken

De grootste toekomstige shift schuilt in de reden waarom we werken. Tijdens de Industriële Revolutie deden werkgevers wat ze wilden. Ze zaten niet echt in met hun werknemers die net dat moesten doen: het werk opnemen dat hen werd toebedeeld. Na verloop van tijd evolueerde dit paradigma naar meer inzicht bij werkgevers dat gezonde medewerkers ook een positieve impact had op hun bedrijf.

Het besef sijpelde binnen dat ze maar beter werkomstandigheden konden creëren waarbij mensen niet ziek werden door hun job. Vandaag evolueren we nog verder en gaan medewerkers steeds meer op zoek naar jobs binnen organisaties die wezenlijk bijdragen tot het mooier, beter en gezonder maken van onze planeet – winst voor iedereen dus!

Zingeving als drijvende kracht achter werk

Voorgaande generaties groeiden op met de zekerheid dat hard werken beloond zou worden en dat elke nieuwe generatie het beter zou krijgen. Daardoor was het voor velen niet zo’n probleem om te werken voor werkgevers die niet om hen leken te geven. Door het donkerdere toekomstbeeld van jongere generaties stellen zij zich nu grote vraagtekens bij hun werkgever: “Als er geen hoop is voor een betere toekomst, waarom zou ik me dan laten uitmelken?”

Bob Chapman, CEO van Barry-Wehmiller, een miljoenenbedrijf dat machines maakt voor onder andere de verpakkingsindustrie, heeft hierover “Everybody matters” geschreven, een bijzonder inspirerend boek.

Dé trend die zich dan ook duidelijk aftekent, vooral bij de jongste generaties die actief zijn op de werkvloer, is de zoektocht naar een werkgever die een wezenlijke positieve bijdrage levert aan de wereld. De planeet zit in zwaar weer en het besef dat het vijf voor twaalf is, doet velen kritisch nadenken over hun job en hun werkgever.

Bedrijven staan vandaag voor de keuze: nu veranderen omdat ze dat willen of afwachten en binnenkort veranderen omdat ze moeten.

Bedrijven die zich niet bekommeren om het milieu en het welzijn van hun medewerkers zullen het steeds moeilijker krijgen en dreigen uit de boot te vallen. Je naam verbinden aan een goed doel is een valabel idee, maar enkel als het niet gaat om pure marketingdoeleinden. Mensen willen wezenlijke acties zien en ervaren hoe ze zelf bijdragen tot het welzijn van onze wereld.

Of zoals Bob Chapman het stelt: “We are going to measure success by the way we touch the lives of our people”.

===

Griet Deca

Als Co-Founder van Tryangle heeft Griet Deca een missie van 2 millimeter: Ervoor zorgen dat jij na je werkdag naar huis gaat met je mondhoeken 2 millimeter de hoogte in. En dat zorgt voor zo’n andere wereld dan wanneer je thuiskomt met je mondhoeken die 2 millimeter naar beneden hangen…

Tryangle werkt elke dag samen met organisaties aan het welzijn en werkgeluk van medewerkers onder de vorm van training, coaching, teambuilding en advies.

www.tryangle.be

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER