De Gentse onderneming FEops, Scale-Up van het Jaar 2022, innoveert in de gezondheidssector. Hun technologie biedt cardiologen een digitaal wondermiddel in de strijd tegen structurele hartziektes. Of deze maatschappelijk relevante innovatie extra garanties biedt op een vlotte instroom en retentie van personeel, vroegen we aan CEO en Co-Founder Matthieu De Beule en Freyja Vermeire, Executive Assistant en HR. Ze wijzen op vier duidelijke karakteristieken…
Dankzij de cloud-tool van FEops en bijhorende anatomische analyses op basis van artificiële intelligentie kunnen cardiologen en fabrikanten van hartimplantaten voorspellen hoe een patiënt zal reageren op een bepaald implantaat. Artsen kunnen mogelijke complicaties op voorhand uitsluiten en zo hartoperaties op een effectievere en veiligere manier uitvoeren. Fabrikanten van implantaten kunnen op hun beurt nieuwe ontwerpen virtueel uittesten en zo kwalitatievere producten ontwikkelen.
Vandaag maakt FEops – in 2009 opgericht door Matthieu De Beule en Peter Mortier als spin-off van de Universiteit Gent – het mooie weer in nagenoeg 30 landen. Ze toverden al CT-scans van 6500 harten om tot virtuele tweelingen.
“We zijn enorm trots op de bekroning tot Scale-Up van het Jaar”, vertelt CEO en medeoprichter Matthieu De Beule. “Ik voel in mijn gesprekken met internationale partners dat er veel enthousiasme is rond onze technologie en onze onderneming. Maar het is net door zo’n award te ontvangen, dat ook onze eigen mensen echt voelen dat we met iets unieks bezig zijn. Wat wij doen, is echt vernieuwend. Geen enkel ander bedrijf staat waar wij staan op dit vlak. We pionieren hierbij in alle domeinen, van technologie-ontwikkeling via regulering tot business development van ons product.
Al onze 40 medewerkers innoveren en werken nauw samen aan een maatschappelijk relevant product. Dat zorgt voor een heel dynamische werkomgeving én voor extra troeven in onze rekruteringsacties. Ook al bevinden we ons in een uitdagende arbeidsmarkt, uiteindelijk vinden we wel altijd de juiste medewerkers.”
Karakteristiek 1
Sociale media en mond-tot-mond gaan samen
“Qua werving zijn we zeer actief op LinkedIn”, vervolgt Freyja Vermeire. “Door het delen van content willen we aanwezig en visibel zijn – en dat mist zijn effect niet. Daarnaast bouwen we sterk aan persoonlijke contacten met kandidaten, vaak internationale profielen. Hierbij schakelen we eveneens onze eigen medewerkers in. Mond-tot-mond-reclame blijft zeer waardevol, zeker voor jonge mensen die op zoek zijn naar een eerste ervaring.”
“Onze link met de universiteit heeft onze groei in de beginfase vergemakkelijkt”, gaat Matthieu De Beule verder. “Vandaag heeft een vierde van de medewerkers een basis bij de UGent. Daarnaast trekken we mensen aan uit universiteiten in andere landen. Voor zeer specifieke profielen doen we een beroep op rekruteringspartners.
Karakteristiek 2
Internationaal gezelschap in Gent
“Hier werken mensen uit België, Nederland, Italië, Spanje, Portugal, Irak, Iran en de Filippijnen”, schetst Freyja Vermeire. “De voertaal is dan ook Engels. Iedereen ziet de aanwezigheid van diverse culturen als een verrijking. We doen heel wat om de collega’s uit het buitenland zo goed mogelijk te ontzorgen. We helpen hen met de papierwinkel en zoeken mee naar een verblijfplaats in België. Iedereen krijgt bovendien een buddy die dezelfde move heeft gemaakt. Hij of zij kan de nieuwe collega begeleiden in de job, maar evengoed bij de inschrijving in de gemeente of bij het wegwijs maken in het openbaar vervoer. In ruil voor alle inspanningen krijgen we een grote loyaliteit terug.”
“Deze collega’s bekijken al snel de mogelijkheden om cursussen Nederlands te volgen en zich in Gent te verankeren”, merkt Matthieu De Beule op. “Gent is gewoon een coole stad. Het bruist hier van technologie-ontwikkeling en als stad biedt Gent heel wat mogelijkheden. Het is bovendien altijd onze strategie geweest om zoveel mogelijk unieke expertise in huis te halen en uit te bouwen.
We centraliseren dat bewust in Gent in plaats van over de hele wereld satellietfilialen op te richten. Onze technologie en onze verkoopkanalen – de fabrikanten van implantaten – maken deze strategie mogelijk. Onze ambitie is om de komende jaren zo snel mogelijk nieuwe landen zoals de Verenigde Staten, Australië en Canada te veroveren. Ik sluit niet uit dat een local presence in dat geval wel nuttig zal zijn.”
Karakteristiek 3
Stimuleren om te durven
De groeier kent weinig verloop. De redenen hiervoor liggen – naast de technologische innovatie en de maatschappelijke relevantie van het product – in talentontwikkeling en een cultuur van diversiteit, flexibiliteit en groeimogelijkheden. “Ik ben trots als oprichter”, aldus Matthieu De Beule. “Ik zie onze mensen groeien. Hoe langer je hen kent, hoe meer en hoe beter je hen op hun sterktes kan zetten”.
“Ik ben telkens weer flabergasted over de manier waarop wij werken en omgaan met anderen”, sluit Freyja Vermeire aan. “We supporteren hier voor elkaar. Iedereen mag uitblinken. Daarnaast zijn we sterke believers van flexibiliteit. Work-life balance is geen vage theorie maar realiteit. Recent was er zelfs een collega die een tijd gewerkt heeft vanuit Tarifa. We vertrouwen erop dat iedereen zijn werk doet, de locatie is van ondergeschikt belang.”
“Nieuwe collega’s moeten vooral goesting hebben om hier te werken en te groeien”, besluit Matthieu De Beule. “Capaciteiten en drive vind ik belangrijker dan een fancy diploma. En we zijn fan van aangename mensen met wie je ook na het werk een pint kan drinken…”
Karakteristiek 4
Het talent laten groeien
FEops is uitgegroeid van een innovatieve start-up naar een internationale scale-up met enorme ambities. De lessons learned van CEO Matthieu De Beule: “In de eerste FEops-jaren was ik zelf verantwoordelijk voor HR. Administratie is niet mijn sterkste kant, met als gevolg dat de lonen soms wel vijf dagen te laat op de rekeningen stonden. Gelukkig was het team toen nog klein en vond niemand dat een probleem. Eens we de middelen hadden en we konden groeien, hebben we ons beter georganiseerd en ons omringd met de juiste mensen.
De aanwerving van Isabelle Decroos, onze CFO, is hierin cruciaal geweest. Zij heeft gezorgd voor structuur en een solide basis. Mijn raad voor startende ondernemingen is dan ook om zoveel mogelijk zelf te doen en je gezond boerenverstand te gebruiken. Maar zodra je de kans en de middelen hebt, haal je expertise in huis en laat je mensen groeien op de talenten die ze hebben.”
+++
Gentse wateren
Wist je dat de winnaar van de scale-up award tijdens de laatste tien edities al voor de vijfde keer uit Gent komt? FEops (2022) treedt hiermee in de voetsporen van Deliverect (2021), Robovision (2020), Ontoforce (2018) en Itineris (2012). Dat de boot van #ZigZagHR eveneens in de Arteveldestad gevestigd is, zullen we als louter toeval beschouwen.