Van rommel naar rust: een opgeruimd bureau is goed voor je mentale gezondheid

Het nieuwe jaar is nu echt gestart, tijd voor een nieuwe reeks goede voornemens. Een waardevol voornemen in 2024 kan zijn om je bureau beter op orde te houden. Laat 8 januari nu net de nationale “clean your desk” dag zijn: het uitgelezen moment om het jaar te starten met een nieuwe traditie.

Maar waarom is orde op kantoor zo belangrijk?

Volgens onderzoek van Libby Sander, professor aan de Bond University in Australië̈, blijkt dat de rommel op je werkplek invloed heeft op je emoties, gedrag, beslissingen en relaties met anderen [1]. In dit artikel belichten we daarom de voordelen van een opgeruimde werkplek voor werknemers en bespreken we twee efficiënte opruimmethodes, zodat werknemers het nieuwe jaar fris en vol goede moed starten.

Voordelen van een opgeruimde werkplek

Een opgeruimd kantoor doet meer dan alleen het creëren van een nette en georganiseerde werkplek. Het verbetert de productiviteit en het welzijn van werknemers een zorgt voor meer motivatie, creativiteit en inspiratie.

Een ander belangrijk voordeel van een schone werkplek is de vermindering van angst en stressgevoelens. Uit onderzoek blijkt dat stress en rommel op een bureau een vicieuze cirkel vormen. Hoe meer stress, hoe meer rommel. En rommel zorgt op zijn beurt dan weer voor meer stress [1].

Kortom, je staat misschien niet altijd te springen om op te ruimen maar een opgeruimde werkplek zorgt uiteindelijk wel voor rust in je hoofd.

Effectieve opruimmethodes

Opruimen kan natuurlijk op verschillende manieren. Hieronder vind je twee methodes die kunnen helpen bij het makkelijk en effectief opruimen – en opgeruimd houden – van je werkplek.

Marie Kondo

Bij deze methode draait alles om het principe ‘Gebruik je het niet? Gooi of geef het dan weg’. De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo zegt dat louter het opbergen van spullen slechts de illusie creëert dat een ruimte is opgeruimd. En hoe bepaal je wat je nodig hebt en wat niet?

Spullen die je de afgelopen drie maanden niet gebruikt hebt, kunnen gewoon weg.

5S methode

De 5S-methode, ook afkomstig uit Japan, richt zich op het creëren van orde en efficiëntie en doorloopt vijf stappen:

  1. Scheiden: onderscheid 2 categorieën spullen van elkaar, nuttig en niet-nuttig: gooi daarna weg wat niet 100% noodzakelijk is.
  2. Sorteren: Ruim de nuttige spullen netjes en gestructureerd op.
  3. Schoonmaken: Maak alles grondig schoon.
  4. Systematiseren: Leg methodes vast voor zorgvuldige, regelmatige schoonmaak en
    leer jezelf nieuwe opgeruimde en schone gewoontes aan.
  5. Standhouden: Controleer regelmatig of je niet in oude (slechte) gewoontes vervalt.

Naast dat een grondige poetsbeurt een positief effect heeft op het welzijn van werknemers en hun productiviteit, heeft een opgeruimde werkplek ook positief effect op de hygiëne en gezondheid van werknemers. Want een betere hygiëne draagt bij op zijn beurt ook weer bij aan het welzijn en de energielevels van mensen [2].

+++

Deze gastblog werd geschreven door Carolien Wesseling, HR Director Benelux, Germany, Nordics, East & South Europe bij Manutan

Carolien Wesseling 1 1 min

[1] Elsevier, 2019. Psychological perceptions matter: Developing the reactions to the physical work environment scale
[2] Womans Health, 2020. Dit is waarom een opgeruimd bureau je productiever maakt [3] Manutan, 2022. Tijd om aan je lenteschoonmaak te beginnen!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER