Het is makkelijk praten over leiderschap en future proof HR als alles goed gaat. Maar in crisisperiodes staan de echte leiders op. Ook in HR. De afgelopen dagen heeft HR misschien wel meer dan ooit haar meerwaarde kunnen aantonen. Het is een hele uitdaging om alle medewerkers geëngageerd en (fysiek en mentaal) gezond te houden in tijden van corona en tegelijkertijd continuïteit te waarborgen of de nodige maatregelen te nemen indien de kernactiviteit van het bedrijf ernstig geïmpacteerd is. Zigzaggen met andere woorden.
Wat we naast actuele en betrouwbare informatie over covid19 ook nodig hebben, is inspiratie en best & next practices in HR, want morgen (of overmorgen) zal het weer business as usual zijn. Als de storm is gaan liggen, moeten we verder. Ook in HR.
We belden deze week met Peter Leyman. Hoe heeft hij de afgelopen dagen beleefd? Wat zijn de grootste uitdagingen voor maatwerkbedrijf Ryhove-De Merel, voor de medewerkers en voor HR? En welke tips heeft Peter voor andere HR managers en CEO’s?
Peter Leyman werd bekend toen hij als HR Director opklom tot CEO van autoassemblagebedrijf Volvo Gent. Hij was ook een tijdlang Kamerlid voor CD&V en gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka. In 2012 gooide hij het roer helemaal om en werd hij directeur van maatwerkbedrijf Ryhove-De Merel, dat vestigingen heeft in Gent en Merelbeke. Ook met die markante carrièrewending kwam hij onvermijdelijk in de schijnwerpers te staan. Hij ruilde de meest prestigieuze job bij Volvo in voor een totaal nieuw leven in de sociale sector.
Bij het maatwerkbedrijf zijn de 460 medewerkers vooral in de weer met de verpakking van allerhande voedingswaren (onder andere chocolade, speculaas en snoep). Daar verzoent Peter Leyman nu de sociale rol van het maatwerkbedrijf met de evengoed noodzakelijke productiviteit en rendabiliteit.
“Eind vorige week hebben we alle activiteiten stopgezet, met uitzondering van enkele activiteiten in de voeding en in de medische sector”, meldt Peter Leyman. “Dit betekent dat nog amper 45 doelgroepwerknemers aan het werk zijn en een tiental omkaderingsleden. Zowat 20 bedienden werken van thuis, maar ook dat zal vermoedelijk stilvallen na 5 april, mochten de maatregelen verlengd worden. Voor wie momenteel nog aan het werk is, gelden vanzelfsprekend de maatregelen zoals aanbevolen. Dat betekent altijd voldoende afstand nemen en dus is er ook geen collectief vervoer naar het werk.”
De onmiddellijke impact is niet gering: Er is sowieso een serieus inkomensverlies voor de medewerkers en voor het bedrijf. Het is nog te vroeg om de schade nu al te becijferen. Of we dit allemaal makkelijk kunnen doorstaan? We hebben nog eigen liquiditeiten voor hooguit 2 maanden…
En hoe ziet Peter Leyman de impact op langere termijn?
“Er is natuurlijk schrik voor potentieel klantenverlies. Enkele klanten hebben geëist om verder te werken, wat we om evidente redenen geweigerd hebben. De gezondheid van onze medewerkers is altijd prioritair. Meer hoef je daar niet over te discussiëren. En verder? Ik denk ook aan eventuele bijkomende schulden…”
Ondertussen ligt er wel enorm wat extra werk op de plank voor HR
“Op korte termijn gaat het bijvoorbeeld om de opvolging van onze medewerkers op administratief vlak. Bijna iedereen is nu tijdelijk werkloos op een of andere manier. Voor de meesten is dit de eerste keer. We verwachten ook op vrij korte tijd vele mensen met psychologische problemen: eenzaam, geen structuur meer, angstig,… Ondersteuning van HR zal echt wel zeer belangrijk worden. Dit wordt een essentieel aandachtspunt voor HR.”
“Vandaag zetten we de mensen thuis in de hoop dat we geen slachtoffers hebben”, besluit Peter Leyman. “Dat valt niet altijd makkelijk uit te leggen”.
Het zal er nu op aankomen deze mensen gezond en wel erdoor te krijgen en hopen dat ook de motivatie op langere termijn niet aangetast wordt. Daar zullen we alvast op inzetten.