De fiets, de grote winnaar van de Covid-19 pandemie

In een nieuwe studie blikt Partena Professional terug op de impact van het coronavirus op de mobiliteit van werknemers en vergelijkt het de resultaten met die van het jaar 2020. Terwijl het gebruik van alle vervoermiddelen in 2020 drastisch is gedaald, is het gebruik van de fiets met 7,56% gestegen. Een trend die niet van tijdelijke aard lijkt te zijn en die een ingrijpende verandering van de mobiliteit in Europa aankondigt. De productiesector en de gezondheidszorg, die het voortouw nemen in de strijd tegen Covid-19, zagen hun reiskosten in 2020 stijgen.

De coronamaatregelen hebben geleid tot een daling van het totale bedrag aan vervoerskosten voor werknemers. Dit is een daling van 15% ten opzichte van 2019. Het gebruik van alle vervoersmiddelen neemt af, enkel het gebruik van de fiets neemt toe. Fietsen lijkt niet alleen een veiligere manier om het coronavirus niet op te lopen, maar is ook een groeiende trend bij sommige van onze Europese buren.

Wim Demey Customer Intelligence Manager bij Partena Professional legt uit: “De fiets heeft in 2020 om verschillende redenen aan populariteit gewonnen. Los van het feit dat het een praktische alternatieve oplossing is om in tijden van pandemie de drukte in het openbaar vervoer te vermijden, is de fiets een trend die in verschillende Europese hoofdsteden reeds is ingeburgerd en nu eindelijk ook bij ons zijn intrede doet. Milieubescherming, een verlangen naar nieuwe mobiliteit, meer flexibiliteit, er zijn veel gebruikers met verschillende redenen om de fiets boven andere alternatieven te verkiezen”.

Bedrijven moeten zich bezighouden met de fiets

Het gebruik van de fiets is niet zomaar een voorbijgaande trend die verband houdt met de beperkingen van de pandemie. Sinds enkele jaren zijn enkele grote Europese steden en hoofdsteden bezig met zich aan te passen aan de voortdurende toename van het aantal fietsen in hun straten. Parijs is ongetwijfeld de Europese hoofdstad die momenteel het meest bezig is zichzelf opnieuw uit te vinden om haar mobiliteit aan te passen aan de fiets. De aanleg van fietssnelwegen, de ontwikkeling van structurele en secundaire netwerken, duizenden parkeerplaatsen, zijn slechts de laatste voorbeelden van een grondige wijziging in de visie van de Franse hoofdstad op mobiliteit. Brussel is weliswaar de hoofdstad van Europa, maar komt niet voor in de top 20 van de Copenhagenize Index, die de meest fietsvriendelijke steden rangschikt.

Maar het zijn niet alleen de overheidsinstanties die deze omslag moeten maken. Ook het bedrijfsleven moet zich achter het fietsen scharen. Aagezien dat het bedrag van de uitgekeerde fietsvergoedingen aanzienlijk is gestegen, zitten de werkgevers zelfs op de eerste rij wat deze mobiliteitsverandering betreft.

“Natuurlijk zijn bedrijven een belangrijke speler in de opkomst van de fiets. Voor hen is er een dubbele rol weggelegd: zij moeten pro-actief anticiperen op de behoeften van de fietsliefhebbers door te zorgen voor een adequate infrastructuur en veiligheid, maar zij moeten ook een initiërende rol spelen door hun werknemers stimulansen te bieden om de fiets als geprefereerd vervoermiddel te kiezen, althans voor degenen die dat kunnen. De toekomst is fietsen in al zijn vormen, en werkgevers die nog geen fietsbeleid hebben ingevoerd, zouden dit zo snel mogelijk moeten doen”, besluit Wim Demey.

Een algemene daling van de reiskosten? Niet zo snel…

Niet alle sectoren vertonen dezelfde tendens. De financiële sector en het verzekeringswezen hebben van telewerken geprofiteerd, terwijl de productiesector of de gezondheidszorg, die van essentieel belang zijn in tijden van pandemie, geen andere keuze hadden dan naar het werk te reizen. Voor deze sectoren zijn de reiskosten aanzienlijk gestegen.

De daling van het autogebruik (-7%) is bijna 6 keer kleiner dan de daling van het gebruik van openbaar vervoer (-40%). Dit verschil in cijfers kan gedeeltelijk verklaard worden door de verschillen tussen stads- en plattelandsbewoners. Terwijl gebruikers in de steden het zich kunnen veroorloven om te gaan fietsen, hebben gebruikers op het platteland vaak geen andere keuze dan hun toevlucht te nemen tot de auto om zich te verplaatsen.

“Met deze verschillen tussen gebieden en plaatsen is het belangrijk om reisoplossingen te blijven promoten die geschikt zijn voor iedereen. Hoewel fietsen de toekomst is in de grote steden, zullen bedrijven andere diensten moeten blijven aanbieden aan hun werknemers die verder van de stad wonen. “concludeert Wim Demey.

De cijfers van de Partena Professional Barometer in dit persbericht zijn gebaseerd op een analyse van Partena Professional. Alle cijfers in deze mededeling hebben betrekking op veranderingen in 2020 ten opzichte van 2019.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER