De war for talent blijft aanhouden in kmo’s. Want nog steeds de helft van de Belgische werkgevers kampt met een personeelstekort. Dat blijkt uit een bevraging van Liantis bij 1.043 werkgevers. Maar waarmee trek je volgens de werkgevers zelf dan wél nieuwe medewerkers aan? Enkele zaken steken er met kop en schouders bovenuit: flexibiliteit, het brutoloon en… dichtbij huis werken. Volgens 63,4% van de werkgevers is dat laatste de afgelopen jaren beduidend belangrijker geworden voor werknemers.
Personeelstekort
49,3% van de werkgevers in ons land stelt dat ze te maken hebben met een personeelstekort. Dat blijkt uit een bevraging die hr-dienstengroep Liantis dit najaar uitvoerde bij meer dan duizend werkgevers.
“Dit toont aan dat dat de arbeidsmarkt toch nog niet helemaal bekoeld is. Talenten aantrekken én behouden blijft een ontzettend grote uitdaging voor werkgevers”, aldus Laurence Vanparys van Liantis Consult.
Minder woon-werkverkeer
Liantis bevroeg werkgevers ook over wat werknemers verlangen van hen en wat deze werknemers dus al dan niet over de streep trekt om een job aan te nemen. De concrete vraag: ‘In welke mate zijn bepaalde zaken de afgelopen 2 jaar volgens jou al dan niet belangrijker geworden voor werknemers wanneer ze kiezen voor een bepaalde werkgever?’.
Die vraag levert een opvallend lijstje op: ‘dichtbij huis werken en/of een filevrije route’ staat op de eerste plek. Volgens 63,4% van de werkgevers is dat beduidend belangrijker geworden. Daarnaast staan ook flexibele werkuren (60,6%), het brutoloon (58,9%), het aantal vakantiedagen (56,1%) en extralegale voordelen (51,3%) bovenaan het lijstje van zaken die volgens werkgevers belangrijker geworden zijn voor medewerkers over de afgelopen jaren.
“We zien dat heel wat werknemers nog altijd sterk focussen op het brutoloon. Maar deze bevraging toont aan dat medewerkers ook wel op zoek zijn naar andere zaken. Flexibiliteit op het werk in zowel werkuren, vakantiedagen, arbeidsorganisatie en keuze van de werkplek, zijn ook zaken waarmee bedrijven het verschil kunnen maken. Soms horen we kmo’s die het moeilijk vinden om op te botsen tegen de grote spelers, maar dit soort troeven hebben zij net méér in huis. Denk maar aan het dichtbij-aspect: heel wat kmo’s kunnen dit dus zeker naar voor schuiven in de zoektocht naar jobkandidaten”, aldus Laurence van Liantis Consult.
Bepaalde zaken blijven dan weer status quo. Denk maar aan de aanwezigheid van een duurzaamheidsprogramma of het aanbod elektrische wagens. Daar zegt respectievelijk 27% en 24,2% van de werkgevers dat medewerkers dit even belangrijk vinden als twee jaar geleden.
Teamsfeer
Een laatste belangrijk aspect uit de bevraging: het belang van teamsfeer! 56,9% van de werkgevers zegt dat dit de laatste jaren veel belangrijker geworden is. “We zien dat uiteenlopende zaken belangrijk zijn om kandidaten aan te trekken. Dat gaat om financiële aspecten zoals loon en extralegale verloning zoals maaltijd- en ecocheques.”
“Maar nog belangrijk: ook niet-financiële aspecten spelen een rol. Daarbij is de work-life balance ontzettend belangrijk. Zaken als een goeie bedrijfscultuur en teamsfeer moeten dus zeker deel uitmaken van het bredere plaatje om medewerkers aan te trekken én te behouden. Ook opleidingen en leergoesting in een onderneming kunnen de doorslag geven om al dan niet voor een werkgever te kiezen.
Onze gouden raad? Zorg voor een marktconforme en vooral billijke, transparante verloning zodat loon zowel bij rekruteren als behoud van medewerkers niet het hoofdonderwerp is van het gesprek en zodat er snel kan ingezoomd worden op een gebalanceerd en weldoordacht hr-beleid”, besluit Laurence Vanparys van Liantis.