Amelior neemt PVO en Forma over en vormt zo Amelior Group

Het vormings- en consultancybedrijf Amelior uit Kortrijk nam in drie maanden tijd zowel het Kortrijkse PVO als Forma uit Ingelmunster over. De activiteiten worden voortaan gebundeld binnen de nieuwe Amelior Group. De organisatie wordt zo meer dan ooit dé Vlaamse referentie in opleidingen, advies en interim ondersteuning rond operational excellence, kwaliteit, veiligheid, milieu, en energie. Met de overnames biedt Amelior een antwoord op de groeiende vraag vanuit de markt. “Continue groei stimuleren bij bedrijven en organisaties, door het vormgeven en verbeteren van veilige, kwaliteitsvolle en duurzame processen, voor en door mensen. Dat is waar de Amelior Group voor staat”, zegt Algemeen Directeur Pascal Anckaert.

Amelior groeide door de jaren heen uit tot dé referentie in Vlaanderen op het vlak van QHSEE (Quality, Health & Safety, Environment en Energy). Het biedt zowel vorming, advies als tijdelijke ondersteuning op de werkvloer aan. Amelior Group bundelt vanaf heden de krachten van drie ondernemingen.

“De synergie tussen Amelior, PVO en Forma stelt ons in staat om een complete benadering te bieden aan onze klanten, waarbij we niet alleen processen analyseren en optimaliseren, maar ook zorgen voor een diepgaand begrip en een hands-on uitvoering”, aldus Pascal Anckaert.

Amelior nam eind 2023 in eerste instantie PVO uit Kortrijk over. PVO is expert in ‘operational excellence’: het verbeteren van processen, het elimineren van verliezen en het innoveren van de arbeidsorganisatie. PVO heeft onder meer Colruyt en Atlas Copco als klant. Deze zijn ook klant bij Amelior, naast Barco, VITO, Siemens, Materialise en vele anderen.

Het toont de complementariteit aan van de diensten van Amelior en PVO.

“We kennen mekaar al lang en eigenlijk wilden we een samenwerking opzetten”, herinnert Pascal Anckaert zich. “Het is echter veel meer geworden. Het is ons snel duidelijk geworden dat samengaan een win-win zou betekenen.”
PVO blijft opereren onder zijn eigen merknaam, waarmee het zijn identiteit binnen de groep behoudt. De vijf werknemers van PVO zullen in de loop van 2024 verhuizen naar het kantoor van Amelior, ook in Kortrijk.

“Ik was vooral op zoek naar een partner die ons geografisch kan doen groeien. Het aanbod operational excellence van Amelior is inhoudelijk ook heel complementair aan het onze. En binnen een grotere organisatie voelen we meer stabiliteit en groeikansen voor onze mensen”, zegt Dominique Santens, Algemeen Directeur van PVO.
Betrouwbare partner in plaats van leverancier

Amper drie maanden later kwam daar nog een derde partij bij. Amelior nam ook Forma uit Ingelmunster over. Ook hier wordt een aanvulling bij de dienstverlening gerealiseerd. Forma onderscheidt zich door een sterke focus op praktische uitvoering van het kwaliteits- en veiligheidsbeleid en informatieveiligheid. In de overname van Forma zitten ook een aantal software toepassingen vervat.

Met een ruim aanbod aan praktische veiligheidsopleidingen en een 120-tal lopende adviesprojecten, waaronder in vele West- en Oost-Vlaamse ziekenhuizen, versterkt Forma de portfolio van de groep.

“Onze samenwerking was voorbestemd om het complete scala aan dienstverlening binnen onze expertise aan te bieden. We kunnen nu onze klanten nog meer ondersteunen bij hun vragen en uitdagingen”, zegt Stijn Mahieu, Algemeen Directeur van Forma.
Met de 11 extra werknemers van Forma – dat eveneens onder de eigen merknaam zal blijven opereren – ​ telt Amelior Group ruim 45 medewerkers in totaal. De gecumuleerde omzet van de drie ondernemingen bedraagt 9 miljoen euro.

“Samen bieden we een complete service, gaande van efficiëntieverbetering, begrip en controle van bedrijfsprocessen, tot en met de daadwerkelijke vertaalslag in de praktijk,” verduidelijkt Pascal Anckaert.
De groep bevestigt haar rol als partner, eerder dan louter leverancier, met een breed palet aan diensten die inspelen op de complexe en evoluerende behoeften van de markt.

Op reis naar Japan

Meer dan vijftig jaar lang al focust Amelior op het ontwikkelen, implementeren en verbeteren van efficiënte managementsystemen. Alles begon in 1970 toen een groep West-Vlaamse ondernemers een bezoek bracht aan de wereldtentoonstelling in Tokio. In het programma zaten ook een reeks bedrijfsbezoeken aan heropgebouwde Japanse bedrijven (na WOII). Wat ze daar zagen aan efficiëntie en kwaliteitsvolle productie deed de monden openvallen.

Ze kwamen met de schrik om het hart terug naar Vlaanderen. Ze besloten daarop een organisatie op te richten om die kwaliteitsgedachte te verspreiden onder de West-Vlaamse bedrijven. Zo ontstond de vzw Centrum voor Kwaliteitszorg West-Vlaanderen, die in 2001 werd omgedoopt tot Amelior.

De organisatie verdiepte zich in bedrijfsprocessen, in veiligheid, kwaliteit, in welzijn op het werk, in milieuvraagstukken, energie- en klimaatuitdagingen, in people management. Met de opkomst van de kwaliteitsstandaarden in de jaren ’80 (later ISO 9001) werden de noden groter, de vraag nam toe. De organisatie groeide en bloeide.

“De Europese regelgeving werd en wordt permanent uitgebreider en strenger”, zegt Algemeen Directeur Pascal Anckaert. “Maar ook los daarvan komen bedrijven zowel op het vlak van duurzaamheid, van transparantie, maar ook in de ‘War for Talent’ voor steeds grotere uitdagingen te staan. Met de Amelior Group bieden we een afdoend antwoord: efficiënte, kwaliteitsvolle, veilige en duurzame processen. Wie daaraan werkt, staat sterk om de uitdagingen van de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.”
Over Amelior

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER