84% van de Belgische bedrijven is van plan een basissalarisverhoging toe te kennen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 57% van vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Salary Budget poll’ van HR-consultancybedrijf Hudson, onderdeel van Randstad Group Belgium. De resultaten zijn gebaseerd op een bevraging bij 188 Belgische organisaties.
Opvallend is dat 28% van de organisaties van plan is een budget van meer dan 2,5% van de salarismassa toe te wijzen aan basissalarisverhogingen. In 2023 plande slechts 8% van de organisaties een budget van meer dan 2,5% van de salarismassa.
5% van de salarismassa naar variabele verloning
39% van de organisaties plant een apart budget voor variabele verloning in 2024. De meerderheid van de organisaties wil meer dan 5% van het totale salarisbudget toewijzen aan variabele beloning. Bij het inzoomen op functieniveaus blijkt dat de mediaan voor variabele beloning bij kaderleden 7% van de salarismassa bedraagt, terwijl dit voor management en directie 10% is.
70% voorziet geen apart budget voor promoties
Net als bij de voorspellingen voor 2023 blijkt dat minder dan 1% van het totale salarisbudget naar promoties zal gaan. 70% van de organisaties voorziet zelfs geen apart budget voor promoties in 2024.
Charlotte Van Malleghem, teamleader bij Hudson
“De hoge indexering van 2023 noopte bedrijven vorig jaar tot voorzichtigheid. Nu is er toch iets meer budgettaire ruimte en zien we dat bedrijven dat vooral gebruiken om het basissalaris te verhogen. Maar uiteraard is er meer nodig dan salaris om talent aan te trekken en te behouden. Niet-financiële voordelen, zoals oa. flexibiliteit, loopbaanontwikkeling maar ook de inspanningen die een bedrijf levert op vlak van mentaal welzijn of hoe het kijkt naar mobiliteit, winnen nog steeds aan belang. Het is belangrijk dat bedrijven dit integreren in hun algemene beloningsstrategie.”