6 arbeidstrends volgens Frederik Anseel

Inclusiviteit, flexibilisering en personalisering zijn de noten die het refrein van de nieuwe arbeidswereld overheersen. Dat vernemen we van Frederik Anseel, professor Management aan de University of New South Wales in Sydney, Australië én één van de scherpste analisten van het reilen en zeilen in het HR universum. Mét een oproep om onze vastgeroeste arbeidsorganisatie aan te passen aan de… werkelijke wereld.

Terwijl we in eigen contreien oeverloos blijven snateren over hybride werken, op zoek naar dé wonderformule, attendeert professor Frederik Anseel ons vanuit Sydney op 6 arbeidstrends:

  • Trend 1: De cultuurstrijd – Neutraal blijven is geen optie meer
  • Trend 2: Diversiteit en inclusiviteit – Niet alleen rekrutering onder het vergrootglas
  • Trend 3: De oorlog om talent woedt nog heftiger – Uiteindelijk gaat het om (her)opleiding
  • Trend 4: McKinsey-jobs versus Deliveroo-jobs – De grote meerderheid wil werkzekerheid en stabiliteit
  • Trend 5: De nieuwe gedaante van flexibiliteit – Dringende oproep tot verandering aan vakbonden
  • Trend 6: Het personaliseren van werk – Zorg wel eerst voor een stevig basispakket

We zoomen in op trend 4: McKinsey-jobs versus Deliveroo-jobs

Zonder upskilling en reskilling dreigt de oorlog om talent een luxeprobleem te worden. Ondertussen wordt de samenleving immers verdeeld tussen mensen met een goedbetaalde en betekenisvolle baan versus mensen die in de val zitten van onderbetaalde jobs die eigenlijk niemand wil, zeg maar de wereld van McKinsey-jobs versus Deliveroo-jobs?

“Waarbij de meest gegeerde talenten almaar minder aan een locatie gebonden zijn. Iedereen is op zoek naar hen. Het wordt moeilijk om bij die top te geraken, maar eenmaal erbij, is de return royaal”, vult Anseel aan.

Daarnaast ziet hij een middencategorie die er vooral baat bij heeft om dicht bij een bedrijf te blijven en nog altijd wel een lange carrière in eenzelfde bedrijf kan uitbouwen:

“De oude voorspelling dat steeds meer mensen veel opeenvolgende jobs in veel verschillende bedrijven zullen hebben, is nog altijd niet uitgekomen.

De meeste mensen hebben immers nood aan werkzekerheid en hebben geen zin om te veranderen van werkgever en locatie zodra ze het ergens naar hun zin hebben. In sommige regionen, zoals in de VS, is het veeleer een traditie om met de hele familie te verhuizen als je een betere job gevonden hebt, maar die cultuur kennen we niet in Europa – en cultuur verander je niet zomaar.”

“De bedrijven zullen er ook baat bij hebben om deze loyale mensen zeer goed te verzorgen, want zij hebben hen nodig”, stipt Anseel aan. “De toplaag zal zeer mobiel worden (en is dat al grotendeels), maar ook die grote middengroep is belangrijk.

Dan heb je nog een andere groep, mensen die vaak in tijdelijke baantjes of zogenaamd zelfstandig zijn, maar dan in een heel ander type van zelfstandigheid dan de top. Het gaat om de gig economy. We weten nog niet goed wat de voordelen en de schaduwzijden ervan zijn. Ik ben niet helemaal negatief erover, omdat sommige mensen zich wel goed voelen in die gig-jobs.

Misschien hebben we in traditieminnende en beschermende landen als België wat gauw de neiging om neer te kijken op dergelijke Uber- en Deliveroo-jobs, maar anderzijds verschaft dat vele mensen werk. Dat kan je niet zomaar onder tafel vegen.”

De overige 5 trends lees je in de XL editie van december: het grote #ZigZagHR-Trendrapport

Abonneer je hier

Webp.net compress image 25 6

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER