53 bedrijven maken vandaag van Blue Monday een Pink Monday

Op maandag 16 januari roept Pink Ribbon, de nationale vzw die strijd tegen borstkanker, bedrijven op om de sombere Blue Monday om te buigen naar een hoopvolle Pink Monday. Zo wil de vzw het taboe rond borstkanker op de werkvloer doorbreken en de vreselijke ziekte die 1 vrouw op 9 in de loop van haar leven treft bespreekbaar maken.

“(ex-)Borstkankerpatiënten hebben vooral nood aan steun. Met Pink Monday willen we hen een hart onder de riem steken en werkgevers en collega’s betrekken. Praat erover, wees er voor elkaar. Dat is zo belangrijk.” Aldus Hilde Debackere, gedelegeerd bestuurder bij Pink Ribbon vzw.

Al voor de tweede keer lanceerde de vzw hun ‘Pink is the new Blue’-campagne. Daarmee roepen ze bedrijven op om de meest sombere dag van het jaar, Blue Monday, om te toveren tot een dag van hoop en steun voor borstkankerpatiënten. Maar liefst 53 bedrijven uit alle hoeken van het land gingen hierop in. Volgens Hilde Debackere ligt het succes van de campagne in enerzijds de herkenbaarheid en anderzijds de laagdrempeligheid.

“Kleine acties kunnen een groot verschil maken: je logo gedurende één dag roze kleuren of collega’s oproepen om een roze accessoire te dragen is een kleine moeite, maar heeft een grote symbolische waarde.”

Die oproep tot kleine en grote acties viel niet in dovemans oren. Over heel het land kleuren bedrijven hun logo roze, kochten ze Pink Monday plaktattoos aan, dragen ze roze kleren of organiseren ze een Pink Lunch. ​

Naast steun bieden aan collega’s die getroffen werden, wil de vzw vooral ook inzetten op sensibiliseren en informeren. Zo kunnen deelnemers (proberen) ontsnappen uit een digitale Pink Monday Escape room. Maar dat lukt enkel als ze ook de nodige kennis hadden rond borstkanker. Daarnaast kunnen bedrijven een uitgebreid communicatie- en informatiepakket aankopen, waarin onder andere video’s van experts en lotgenoten zitten. Op deze manier maakt de vzw er niet alleen een leuke dag van, maar bovenal ook een leerrijke.

Hilde Debackere is tevreden met de opkomst. “Het is hartverwarmend om te zien hoe goed onze oproep werd onthaald. Kleine en grote bedrijven organiseren verschillende acties. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: het taboe rond borstkanker op de werkvloer doorbreken”, vertelt Hilde. “Onze vzw wordt volop getagd op sociale media. Niet alleen door de bedrijven, maar ook door de werknemers zelf. Dat toont ook aan hoeveel nood hier aan is.

1 vrouw op 9 krijgt in ons land te maken met borstkanker, iedereen kent dus wel iemand. Als medewerker neem je dus deel met iemand specifiek in gedachten. Dat kan een collega zijn, maar ook een vriend(in) of familielid. De meer dan vijftig deelnemende bedrijven geven niet alleen het signaal dat hun werknemers bij hen terechtkunnen op het moment van de diagnose, maar dat ze hen ook maximaal zullen ondersteunen bij hun terugkeer naar het werk. Die steun is cruciaal om het re-integratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.” Besluit Hilde.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER