Op 10 mei vieren meer Belgen hun verjaardag dan op eender welke andere dag van het jaar, zo blijkt uit gegevens van het Belgische statistiekbureau Statbel. Van de bijna 12 miljoen landgenoten mogen op 10 mei meer dan 35.000 Belgen kaarsjes uitblazen.
Uit onderzoekscijfers blijkt dat amper 13% van de Belgische medewerkers een cadeau ontvangt van hun werkgever voor hun verjaardag. Nochtans wil meer dan 1 op 3 van de medewerkers voor deze privé gelegenheid een cadeau op de werkvloer krijgen. Vooral jonge medewerkers (18 tot 34 jaar) verwachten dat hun verjaardag opgemerkt wordt binnen het bedrijf: in die groep rekent 40% op een verjaardagsattentie op het werk.
Bij 43% van de Belgische medewerkers staat verjaardag zelfs op de tweede plaats als ideaal moment voor het ontvangen van een personeelsgeschenk, enkel de eindejaarsperiode scoort hoger.
“Verjaardagen zijn uniek: iedereen heeft er één, niemand valt uit de boot. Het is het meest inclusieve feest dat er bestaat, en mede daarom een uitgelezen kans om medewerkers persoonlijk te erkennen en aan je organisatie te binden. Bedrijven investeren wél in dure onboarding of teambuildings, maar missen al te vaak de open kans om een eenvoudige, persoonlijke verjaardagsattentie van €20 te geven”.
Jelle Van Roosbroeck – co-founder van Kadonation
Waarom we zo weinig kaarsjes uitblazen op de werkvloer
“Bij veel bedrijven heerst twijfel om verjaardagen structureel aan te pakken. Wie houdt dat allemaal bij? Wat is een geschikt cadeau voor alle collega’s? En vooral – hoe voorkom je dat iemand over het hoofd wordt gezien? Uit onzekerheid kiezen veel organisaties er dan maar voor om dan maar helemaal niets te doen. Zonde, want daardoor voelen medewerkers zich onzichtbaar op een dag die juist om hen zou moeten draaien,” zegt Van Roosbroeck. “Er bestaan genoeg simpele tools die zorgen dat je niemand vergeet en een cadeaubon bijvoorbeeld vindt iedereen leuk.”
Waarom er beterschap in zicht is
Bedrijven lijken het belang dat medewerkers, jongeren op kop, hechten aan hun verjaardag in te zien. In de eerste maanden van dit jaar steeg het aantal verjaardagsattenties met een kwart (+24%) ten opzichte van vorig jaar. “In tijden waarin het niet evident is om op financieel vlak stappen vooruit te zetten, willen bedrijven op een slimme manier met attenties omgaan om medewerkers aan zich te binden”, verklaart Van Roosbroeck. Al lopen Belgische bedrijven nog achter op de noorderburen: in Nederland krijgt 23% van de medewerkers een attentie voor zijn of haar verjaardag.
Kleine gebaren, grote impact
Wat krijgen de gelukkigen dan wel op de werkvloer? Een cadeaubon blijft het populairste geschenk, gevolgd door chocolade, snoep en brievenbuspakketten met lekkernijen of bloemen. Gemiddeld spenderen bedrijven zo’n €19,30 per verjaardagscadeau.
“Het gaat niet om hoeveel geld je uitgeeft, maar om de persoonlijke aandacht en timing,” benadrukt Van Roosbroeck. “Ook een eenvoudige attentie, gecombineerd met een oprechte boodschap, maakt een wereld van verschil. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om mensen persoonlijk te erkennen.”