2.000 euro én fles champagne voor elke werknemer die een collega aanbrengt

Softwarebedrijf Protime werft ruim een kwart van zijn werknemers aan via ‘referral recruitment’. De Protimers brengen zelf vrienden of kennissen aan, en krijgen daarvoor 1.000 euro aan extralegale voordelen én een fles champagne. Werknemers die zo op die manier het bedrijf binnenkomen, zouden beter presteren en langer blijven. Bovendien spaart Protime er een pak rekruteringskosten mee uit.

De afgelopen 12 maanden werden maar liefst 25 vacatures via deze weg ingevuld. Maar dit kunnen er nog een pak meer worden: voor het komende jaar is het softwarebedrijf nog op zoek naar een 100tal ​ mensen. Wie deze maand een vriend of kennis Protime binnenbrengt, krijgt in totaal niet 1.000 maar 2.000 euro aan extralegale voordelen.

Het gaat snel voor Protime! De afgelopen 12 maanden nam de marktleider in onder meer tijdregistratie en workforce management oplossingen 120 Protimers aan. Ruim één op de vijf kwam er binnen via referral recruitment. Hierbij wordt het personeel ingezet als wervingskanaal, waarbij ze op zoek gaan naar ‘talenten’ binnen hun netwerk. In ruil krijgen ze er een vriend bij als collega, een fles champagne en 1.000 euro uitgekeerd als flexibel loonpakket als de nieuwe collega een half jaar in dienst is. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld extra vakantiedagen of ​ bijkomende verzekeringen nemen. Voor Protimers die deze maand een nieuwe collega aanbrengen, wordt dit bedrag verhoogd tot 2.000 euro.

Protime zet al 12 jaar in op referral recruitment en vindt deze manier van aanwerven bijzonder efficiënt. “The best one to recruit a Protimer, is a Protimer. Onze werknemers weten goed welke talenten we nodig hebben, én wie past bij onze visie, missie en waarden. Ze zullen niemand uit hun netwerk aanbrengen waarvan ze vermoeden dat er geen culture fit is,” zegt Jonas Van Herck, People & Culture Manager van Protime. “Bovendien starten werknemers die zo het bedrijf binnenkomen, niet van nul. Ze weten al het één en ander over de verwachtingen en de bedrijfscultuur, zijn daarom sneller ingewerkt én blijven gemiddeld langer aan de slag.”

Terwijl een rekruteringsproces veel geld en tijd kost, is referral recruitment een relatief goedkope manier van aanwerven. Per nieuwe werknemer kan Protime er 12.000 euro aan (externe) rekruteringskosten mee uitsparen.

“Het uitgespaarde geld kunnen we dan weer investeren in onze huidige werknemers. Hierdoor gaan zij zich nog beter voelen bij Protime én zijn ze des te gemotiveerder om nog meer nieuwe collega’s aan te brengen. En zo is de cirkel rond,” zegt Jonas Van Herck.

Naast de 120 nieuwe medewerkers de voorbije 12 maanden, kunnen er ook de komende maanden zo’n 100 extra collega’s bij Protime aan de slag gaan. Er wordt daarbij gezocht naar technisch profielen en developers, maar ook consultants, customer care medewerkers en project managers om de groei van Protime te ondersteunen.

Via interne campagnes worden Protimers aangespoord om op zoek te gaan naar nieuwe collega’s binnen hun netwerk van vrienden en kennissen.

Ook Protimer Sander Swyzen bracht op die manier een nieuwe collega aan. “Valerie is de vriendin van één van mijn beste vrienden. Wij kennen elkaar ondertussen al meer dan 10 jaar. De laatste tijd hoorde ik dat ze niet meer tevreden was op haar toenmalige job en omdat er bij Protime zoveel vacatures open stonden kon ik het niet laten om haar hierover aan te spreken. Ze heeft de sprong gewaagd en vandaag werkt ze bij ons als Business Support Officer waar ze mee 1 van de spilfiguren is tussen de verschillende afdelingen om de orderverwerking en facturatie in goede banen te leiden. Zonder de bonus had ik haar ook aangebracht, maar het gaf wel een extra stimulans.”

Sander moest niet lang nadenken over wat hij met zijn bonus zou doen. “Met het budget heb ik wat vakantiedagen gekocht en de fles champagne, hebben we op een zonnige middag samen opgedronken.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER