Vrouwen voelen zich onvoldoende financieel gesteund op het werk

In het kader van Internationale Vrouwendag, met als thema Investing in Women: Picking Up the Pace, heeft Mastercard in 12 Europese landen, waaronder België, onderzocht hoe vrouwen zich financieel gesteund voelen.

De resultaten tonen dat 3/4e van de vrouwen zich niet financieel gesteund voelt op het werk. Nochtans gaf twee derde van de vrouwen aan veel vertrouwen te hebben in hun inzicht over hun persoonlijke financiën. Tenslotte definieert meer dan een derde (34% op Europees niveau en 36% op Belgisch niveau) financiële autonomie als een toestand waarin ze geen negatieve gevoelens meer hebben wanneer ze hun banksaldo controleren.

Hindernissen voor financiële onafhankelijkheid

De factoren die financiële onafhankelijkheid in de weg staan, zijn voor bijna een derde van de vrouwen (29%) een reden om bang te zijn voor het oordeel van anderen. Dit gevoel is nog groter bij Belgische vrouwen, waarbij dit percentage oploopt tot 33%. Toch zegt twee derde van de vrouwen (64% op Europees niveau en 62% in België) dat ze meer transparantie zouden waarderen als het gaat om het bespreken van financiën. Dit geldt vooral op het werk. Vrouwen geven namelijk toe dat ze hun werkgevers niet vertrouwen als het gaat om financiële inclusie: slechts een kwart denkt dat ze profiteren van een gunstig werkplekbeleid, zoals gelijke verloning en goede pensioenopties.

Bovendien vormt de loonkloof tussen mannen en vrouwen eveneens een struikelblok voor de financiële onafhankelijkheid van vrouwen(2). Portugese (41%) en Poolse (37%) vrouwen ervaren de loonkloof tussen mannen en vrouwen het vaakst als een belemmering voor hun financiële onafhankelijkheid. Steeds minder Belgen denken er zo over: slechts een kwart (25%) vindt dat de loonkloof hun financiële onafhankelijkheid in de weg staat.

Persoonlijk inzicht in financiële kennis baart minder zorgen

In tegenstelling tot op het werk, vinden vrouwen dat ze thuis meer controle hebben over hun financiën. Gezien de huidige economische onzekerheid hebben vrouwen veel vertrouwen in hun inzicht in sparen (68%) en budgetteren (51%). Vervolgens toont het onderzoek toont aan dat ze begrijpen hoe hypotheken werken (42%), in het bijzonder bij de Belgen, wiens percentage zelfs hoger ligt dan het Europese gemiddelde (53%). Van de vrouwen die zich financieel onafhankelijk voelen, erkent bijna de helft dat dit hun zelfvertrouwen een boost heeft gegeven (47% in België)…

Sociale media als adviseur

Voor de meerderheid van de vrouwen is sociale media een bron van advies als ze op zoek zijn naar financieel advies en het verbeteren van hun financiële zelfvertrouwen. Meer dan driekwart (77%) beweert video’s op YouTube te bekijken voor advies, gevolgd door Instagram (64%) en TikTok (62%). Slechts 4% heeft zich gewend tot digitale hulpmiddelen zoals AI-vermogensadviseurs, al is hiervan de overgrote meerderheid van mening dat ze effectief en nuttig zijn (77%).

Verder richten vrouwen in Spanje en Portugal zich het vaakst tot vrienden en familie om hen te helpen bij het nemen van financiële beslissingen (respectievelijk 56% en 57%). Vrouwen in België (39%) en Frankrijk (35%) voelen zich daarentegen minder gesteund door hun omgeving.

” Nu het belang van investeren in vrouwen centraal staat op Internationale Vrouwendag, en slechts één op de vier vrouwen zich financieel gesteund voelt op het werk, hebben we een duidelijke plicht om ons te blijven inzetten voor vrouwen en hun financial empowerment, evenals om ervoor te zorgen dat ongelijkheid op het werk wordt aangepakt,” concludeert Eimear Creaven, President Mastercard West-Europa.

“Bij Mastercard werken we aan een betere toekomst voor vrouwen in ons bedrijf en in de bredere samenleving; dit omvat het waarborgen van gelijke verloning, het uitbreiden van kansen voor vrouwelijke werknemers, het ondersteunen van kleine ondernemers en startups, en het inspireren van STEM-carrières voor jonge meisjes om de volgende generatie vrouwen te empoweren.”

+++

Studie uitgevoerd door Vitreous Worldwide bij 12.146 consumenten (mannen en vrouwen) in 12 Europese markten (België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Frankrijk, Italië, Polen, Portugal, Nederland, Zwitserland en Tsjechië). De gegevens werden verzameld via een online enquête tussen 2 en 7 januari 2024.

Volgens het rapport 2019 van het World Economic Forum over de genderkloof zal het nog tot 2277 duren voordat vrouwen gemiddeld een gelijk loon kunnen verwachten voor werk van gelijke waarde…

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER