Het merendeel (84%) van de Belgische werkgevers voelt zich onzeker over het behoud van personeel, zo blijkt uit de recentste Salarisgids van rekruteringsspecialist Robert Half. Deze twijfels lijken niet volledig onterecht, want bijna de helft van de Belgische bedienden (48%) geeft aan in de komende zes maanden open te staan voor een nieuwe job. “Loon is nog vaak de doorslaggever als mensen twijfelen tussen twee jobs, maar er zijn nog andere belangrijke factoren die talent aantrekken”, aldus Jeroen Diels van Robert Half.
Onzekerheid over het behoud van personeel doet bedrijven nadenken over de factoren die ervoor zorgen dat een werkzoekende voor hen kiest en niet voor een concurrent. Nu de helft van de Belgische werknemers wel openstaat voor een andere job en 17% onder hen aangeeft ook actief op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging, is inzicht in wat het verschil kan maken van groot belang.
Robert Half deed onderzoek bij 1500 Belgische bedienden en daaruit bleek dat het salaris de meest doorslaggevende reden is om het ene bedrijf boven het andere te kiezen (38%). De top drie wordt aangevuld door de locatie van het bedrijf (20%) en flexibiliteit (12%).
Daarnaast spelen extralegale voordelen (6%) en uitdagend werk (5%) eveneens een rol in de eindbeslissing.
Veranderen van job anno 2023?
Klassieke methode en beïnvloedende factoren
Verrassend om vast te stellen dat uit het onderzoek blijkt dat de klassieke methode met cv en motivatiebrief toch nog steeds het startpunt is voor 62% van de respondenten. Voor 8% gebeurt het solliciteren via een tussenorganisatie en voor 7% is LinkedIn het uitgelezen platform om een nieuwe job te zoeken. De vlotheid en efficiëntie van het sollicitatieproces baart wel heel wat managers zorgen.
Voor werkzoekenden de stap zetten tot een sollicitatie of voor ze akkoord gaan met een contractvoorstel, zijn er bepaalde bronnen die hierop een invloed hebben. Voor bijna 8 op 10 (77%) is de beoordeling van kennissen die actief zijn of waren bij het desbetreffende bedrijf een belangrijke factor. Ook de informatie over de bedrijfscultuur (diversiteit, milieu, flexibiliteit – 65%), de sollicitatie-ervaring van iemand anders bij het bedrijf (63%) en beoordelingen van werknemers op websites zoals Google of Glassdoor (46%) kunnen het beslissingsproces beïnvloeden.
Om een zicht te krijgen op de bedrijfscultuur van een bedrijf, wordt vooral gekeken naar de eigen website (48%), Google (36,2%) of input van het netwerk van de sollicitant (36%).