PARTNERCONTENT

Rekruteren voor welzijn – back to my roots!

Griet Deca biedt in deze blogreeks ‘Try a different angle voor meer welzijn en werkgeluk’ een eigen kijk op actuele HR topics met telkens één doel voor ogen: hoe zet je je mensen centraal? Dat is niet enkel goed voor de medewerkers in je organisatie, maar ook voor het resultaat van je bedrijf.

Op een dag vind je de job van je leven naar het schijnt, maar wat is dat eigenlijk precies? Al heel vroeg in mijn carrière ontdekte ik dat een droomjob niet bestaat. Een echte job mag ook wel wat rottaken en energievreters in zich hebben – alleen liefst niet (te) veel.

Die carrière van mij startte ik immers als sollicitatiebegeleider en dat deed me ontzettend veel bijleren over solliciteren én rekruteren. Al snel besefte ik dat ik best de twee kanten van de tafel leerde kennen als ik mijn sollicitanten optimaal wilde begeleiden. Zo ontstond een bijzonder leerzaam groeipad waar ik vandaag nog steeds de vruchten van pluk nu ik actief ben binnen welzijn en werkgeluk. Want welzijn en werkgeluk – of het gebrek daaraan – ontluiken immers reeds bij de absolute start van de samenwerking. Enkele tips op een rijtje die jou alleen maar kunnen helpen om welzijnsbevorderend te rekruteren.

Ga actief op zoek naar onbewuste voordelen

“Hire for attitude, train for skills” dixit Simon Sinek en net in die attitude vind je heel wat onbewuste voordelen. Begint je kandidaat honderduit te vertellen over gezin, familie of vrienden wanneer je vraagt “wie ben je?”? Dan heb je een relationeel georiënteerde nieuwe medewerker aan de haak die misschien net wat het team nodig heeft binnenbrengt. Of niet.

En ook dat is goed nieuws want dan weet je het tenminste. Door de mens centraal te zetten, kan je samen inschatten of deze persoon zich goed zal kunnen voelen binnen de nieuwe job, de nieuwe werkomgeving, de nieuwe context want dat is natuurlijk cruciaal.

Hire for happy!

Rekruteer sterk dankzij je netwerk

Niets bevordert welzijn zo sterk als vriendschap op het werk volgens recent onderzoek van Gallup. Collegialiteit is goed, vriendschap is beter. Tenminste toch in de horizontale lijnen van een hiërarchie want er hangt ook snel een schaduwzijde aan vriendschap, zeker wanneer er twijfel ontstaat op vlak van de perceptie van eerlijkheid. Door bestaande medewerkers uit te nodigen nieuwe kandidaten aan te brengen, bouw je vaak op bestaande vriendschaps- of familiebanden. Bovendien geeft dit blijk van een heus merkambassadeurschap.

Geef voorrang aan de culturele bijdrage in plaats van de “culturele fit”

In plaats van te streven naar een perfecte “culturele fit,” waarbij kandidaten te veel op bestaande teamleden lijken, moet je durven streven naar een “culturele bijdrage.” Werf “andersdenkenden” aan, quoi. Diversiteit in denkwijzen en achtergronden kan de bedrijfscultuur verrijken en versterken. Hierbij spelen onboarding en integratie een cruciale rol om te vermijden dat de andersdenkende geïsoleerd raakt…

Denk in intergenerationele veelvouden

Als piepjonge Gen X kwam ik bijna 25 jaar geleden terecht in een team dat bijna uitsluitend uit Babyboomers bestond. Ik had enorm veel moeite om er te aarden om de eenvoudige reden dat “hun leefwereld” weinig gemeenschappelijk had met de mijne. Elke pauze leek wel gevuld met babbels over kinderen, kleinkinderen en huishoudelijke hassles waar ik totaal niet mee bezig was. Het duurde dan ook niet lang of ik besliste mijn pauzes “gezellig” door te brengen aan mijn pc. Pas toen een aantal jongere collega’s werden gerekruteerd voelde ik me opleven en kon ik genieten van de pauzemomenten die spontaan begonnen bijdragen aan teamspirit.

Als je vandaag een vrij uniform generationeel team hebt, gooi dan geen “lelijk klein eendje” bij in het bad, maar voorzie minstens twee nieuwkomers van een andere generatie zodat ze elkaar kunnen vinden.

>> Zin in meer?
>> Contacteer Tryangle voor meer info rond onze inspiratiesessies, workshops en opleidingen rond rekrutering, onboarding en nog zoveel meer.

Griet Deca

+++

Als Co-Founder van Tryangle heeft Griet Deca een missie van 2 millimeter: Ervoor zorgen dat jij na je werkdag naar huis gaat met je mondhoeken 2 millimeter de hoogte in. En dat zorgt voor zo’n andere wereld dan wanneer je thuiskomt met je mondhoeken die 2 millimeter naar beneden hangen…

Tryangle werkt elke dag samen met organisaties aan het welzijn en werkgeluk van medewerkers onder de vorm van training, coaching, teambuilding en advies.

www.tryangle.be

Tryangle logo zwart

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER