#MoetSjuustNiets.

It’s a great time to be in HR!

Zo start ik nagenoeg elke presentatie die ik de afgelopen 3 maanden gebracht heb om #ZigZagHR te promoten. En daar ben ik ook 100% van overtuigd. Niet alleen is dit een fan-tas-tisch tijdperk om actief te zijn in HR, dit is bij uitstek hét momentum voor HR om de lead te nemen want alle uitdagingen waar organisaties mee worstelen, hebben te maken met… mensen: hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen op de bus krijgt en dat ze zolang mogelijk op jouw bus blijven en zich gedurende de volledige rit aan jouw verhaal verbinden.

Natuurlijk is het niet evident om de lead te nemen, want HR staat zelf ook heel erg onder druk. De technologische en demografische ontwikkelingen en globalisering hebben niet alleen een impact op hoe we werken en leven, op de workforce en hun leidinggevenden en op organisaties maar ook op HR als vakgebied zelf en op HR professionals. Dat vertaalt zich helaas ook in het toenemend aantal HR professionals dat zelf mentaal of fysiek afhaakt.

HR is als ‘vakgebied’ de afgelopen jaren enorm toegenomen inzake complexiteit. Dat bevestigt ook Dave Ulrich die al ruim 30 jaar onderzoek doet naar HR professionalisering. Uit zijn onderzoeken blijkt overigens dat HR ook effectief een enorme professionalisering heeft doorgemaakt. Ulrich onderscheidt 6 domeinen (business, HR tools, HRI analysis & operations, change, organization & culture en persoonlijke ontwikkeling) met telkens verschillende rollen voor HR en de evolutie van 3 rollen voor HR (business knowledge, HR delivery en change) naar 8 rollen voor HR (strategic positioner,  HC curator, Total Rewards Steward, Technology & media integrator, compliance manager, analytics designer & interpreter, culture & change champion, paradox navigator en credible activist) bevestigt die toenemende complexiteit.

Waar ‘moet’ HR op inzetten?

Volgens een studie van Deloitte “Digital HR: Platforms, People and Work. 2017” staat HR analytics alvast in de top 3. En HR professionals zijn daar zelf ook van overtuigd: bijna 1 of 3 van alle HR professionals die de survey invulden, wilden ook zelf inzetten op het ontwikkelen van deze competentie.

Daarnaast zoeken HR professionals ook naar oplossingen om bij te leren in HR tech (12%): er zijn zoveel nieuwe tools en zoveel nieuwe vendors dat de gemiddelde HR professional door het bos de bomen niet meer ziet.

Ook de verwachtingen van medewerkers ten aanzien van HR zijn sterk gewijzigd én in hun streven naar het creëren van ‘great employee experiences’ willen progressieve HR professionals ook design thinking leren (9%). Vanuit de  noodzaak van organisaties om zich heel wendbaar te organiseren, wil HR zelf ook sterk inzetten op strategic workforce planning & organizational design (10%) en daar komt ook het managen van de flexible workforce bij kijken, want meer en meer organisaties trekken ook tijdelijk talent aan.

Naast deze hard skills blijkt uit het onderzoek ook dat HR wil inzetten op soft skills en meer bepaald op stakeholdermanagement (6%) en influencing (15%).

Op basis van deze survey durf ik alvast afleiden dat HR heel goed weet wat nodig is om zichzelf te futureproofen, want wat van hen verwacht wordt komt helemaal overeen met waar ze zelf ook willen focussen…

Het schoentje blijkt echter te knellen bij hoe HR professionals die competenties verwerven, want daar schieten organisaties – als we de bevindingen uit het onderzoek mogen geloven – blijkbaar te kort: iets minder dan de helft van de respondenten volgt opleidingen die door hun eigen organisatie aangeboden worden en het meest / liefst leren HR professionals door het lezen van blogs, via Social Media, het deelnemen aan conferenties en gratis video content. In België kan je sinds kort ook terecht op de #ZigZagHR-Events 🙂

#AlsDatGeenGoedNieuwsIs

Meer lezen?

Jonathan Ferrar en David Green zijn voor mij overigens twee autoriteiten als het gaat over people analytics. Als je je graag wil verdiepen in HR data, workforce analytics ea, kan ik zeker ‘the power of people’ aanbevelen, geschreven door Jonathan Ferrar, Nigel Guenole en Sheri Feinzig. Het boek leert je niet alleen ‘the basics’ en heel wat praktijkcases, maar ook hoe je aan de slag kan gaan met data en hoe je een analytics cultuur kan opbouwen.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER