Om zijn ongeziene groei te vieren en medewerkers te belonen voor alle inspanningen, trekt Hillewaere Groep ‘on tour’. Door de vele overnames van de voorbije maanden, groeide het personeelsbestand van de vastgoed- en verzekeringsmakelaar in geen tijd uit tot maar liefst 200 medewerkers.
Om van hen één ploeg te smeden die dezelfde missie en visie onderschrijft, krijgen alle kantoren bezoek van een ‘gewrapte Hillewaere bus’. “Onze medewerkers zijn onze belangrijkste troef”, zegt Change Manager Dimitri Maenhoudt. “Dus willen we hen nog beter leren kennen en in hun welzijn investeren.”
De omzet van de groep groeide dankzij de verschillende overnames van 3 miljoen naar 27 miljoen euro. Sinds maart vorig jaar kwamen er bij Hillewaere namelijk negen kantoren bij die helemaal bij het DNA van het bedrijf passen. Om alle nieuwkomers en hun collega’s beter te leren kennen en met elkaar in contact te brengen, bezoekt een gewrapte bus alle kantoren en wordt iedereen in het Hillewaere-DNA ondergedompeld.
Beste investering
De groepsdynamiek aanzwengelen is niet de enige missie van Hillewaere ‘on tour’. Alle medewerkers worden tijdens deze vijfdaagse tour op een speelse manier ondergedompeld in de bedrijfscultuur. Dat zorgt ervoor dat iedereen dezelfde missie en waarden deelt.
Per dag worden medewerkers van telkens twee kantoren per regio die op de planning staan met mekaar gemengd. Op het hoofdkantoor in Turnhout worden de teams van de shared services en vastgoedmensen onder mekaar gemengd.
‘Niet storen’
Om te blijven investeren in hun kennis, lanceert Hillewaere een nieuw ‘learning management systeem’. Alle 200 medewerkers zullen zich kunnen aanmelden op een onlineplatform waarop ze op eigen tempo cursussen, opleidingen en leertrajecten kunnen volgen en delen. Ze zullen die ook naar eigen wens en behoefte kunnen bijwerken op verschillende formats, zoals video’s, e-books, webinars, podcasts, audio maar ook presentaties.
“Vrijwel alles maakt vroeg of laat de stap van de ‘echte’ wereld naar de online wereld, dus kan ook het ‘leren’ niet achterblijven. Onze eerste doelstelling is het leren toegankelijker te maken gebruikmakend van de nieuwste technologieën. Doorslaggevend daarbij is ook om onze werknemers daarvoor tijd en ruimte te gunnen, zodat ze in hun eigen ontwikkeling kunnen investeren. Daarom krijgt iedereen een 3D-geprint mannetje dat een niet storen-lampje vasthoudt. Door dat aan hun computerscherm te bevestigen, geven ze hun collega’s het signaal dat ze zich willen kunnen focussen zonder onderbroken te worden.” Dimitri Maenhoudt, Change Manager Hillewaere Groep
Loskomen van kantoor
Nog een missie van Hillewaere On Tour is de resultaten delen van de medewerkersbevraging die in samenwerking met AG Health werd uitgevoerd. 85% van de respondenten vulde die in, zodat op organisatieniveau enkele duidelijke aandachtspunten geformuleerd konden worden.