In België heerst een negatief beeld over levenslang leren. Ons land scoort slecht en is daardoor onvoldoende voorbereid op de toekomst. Een nieuwe studie van Randstad Research (*) bij 2000 mensen nuanceert dit: levenslang leren is een realiteit in de samenleving, vooral op de werkvloer. Wel stellen we vast dat leren vooral in het teken staat van de huidige job. Leren om de job niet te verliezen of om van job te kunnen veranderen, komt veel minder voor. Het loopbaanperspectief ontbreekt met andere woorden nagenoeg volledig.
Tijdens een heuse Skilling Roadshow trok #ZigZagHR samen met Randstad dwars door Vlaanderen. We hielden halt in Gent, Sterrebeek en Herentals en gingen in gesprek met HR directors en Learning & Development experts, op zoek naar een ander narratief. De inzichten goten we in een boeiende en heel uitgebreide whitepaper die je hier kan downloaden.
Een leercultuur installeer je niet door de arbeidsdeal
Door het invoeren van de arbeidsdeal wil de overheid levenslang leren stimuleren. Ondernemingen met meer dan 20 werknemers moeten jaarlijks voor 31 maart een opleidingsplan opstellen, gericht op medewerkers die behoren tot risicogroepen en ook het recht op opleiding werd herzien: tot nu toe was dit recht collectief en bestond het uit een gemiddeld aantal dagen opleiding per voltijdse equivalent, verdeeld in de onderneming. Onder de arbeidsdeal wordt het een individueel recht dat geldt voor elke werknemer. Concreet: In ondernemingen met minstens 20 werknemers hebben voltijdse werknemers recht op 4 opleidingsdagen en vanaf 2024 op 5 opleidingsdagen. Voor ondernemingen tussen 10 en 20 werknemers, heeft iedere voltijdse werknemer recht op één dag per jaar.
Leren zichtbaar en sexy maken
Hoe krijgen we mensen dan wel aan het leren? Door leren te waarderen, door mensen in hun leertraject te begeleiden, door het waarom concreet te maken én door er een merk rond te bouwen. Dat laatste leren we van Nick Leenaert, die in het najaar van 2022 de visie van Unilin op levenslang leren zichtbaar heeft gemaakt met de oplevering van het kleurrijke opleidingscentrum The Dive.
Het begint met de juiste vragen stellen
Leren gaat niet over carrière maken (het bedrijf moet iets voorstellen) maar over zelf opportuniteiten zien. Leerstijlen zijn daar heel belangrijk in, volgens Katrien Dingemans, Manager werkplekleren en relaties onderwijs bij BASF: “Niet iedereen leert op dezelfde manier. Weten hoe iemand leert en daar effectief mee omgaan is daarom essentieel. Veel leidinggevenden hebben daar een blinde vlek.
Leren wat we nodig hebben in plaats van leren wat we willen.
De grootste uitdaging? Medewerkers stimuleren om te leren wat ze nodig hebben op lange termijn – in functie van hun loopbaan – in plaats van uitsluitend te focussen op de korte termijn – wat ze vandaag nodig hebben in hun job.
Leren doen we vooral in de liminaliteit
Annick Neyt, Human Resources Director – TCR International: “ Constante verandering is de essentie van het leven. Vaak gaat dat geleidelijk, maar soms ook zo plots en ingrijpend dat het je hele wereld op z’n kop zet. Dan moet je op zoek naar een nieuw evenwicht. Hoewel je exact weet wat je achterlaat, blijft de toekomst onbekend. Net in die tussentijd zit de grootste mogelijkheid tot groei. Dit is waar leren plaatsvindt, in de liminaliteit”.
+++
>> Benieuwd naar alle bevindingen rond Levenslang Leren?
>> Download hier de whitepaper
Dank je wel aan de enthousiaste deelnemers: Renée Lefèvre – HR Manager – Supply Chain Belgium, BD; Johan Browaeys – HR Manager, C-mac; Nick Leenaert – Talent Director / HR Director Group Services, Unilin; Kim De Bock – Verantwoordelijke vorming en opleiding, Schoenen Torfs; Nathan Vermeire – HR & Learning and Development, Van Moer; Vincent Vandenameele – Directeur, Travi; Ellen Courteyn – Director Operations, Randstad inhouse services; Yves Van Meirvenne, Directeur – Portilog; Caroline Creemers, Manager Learning & Coaching – H. Essers; Heidi Stieglitz, Director People & Culture – Scania Parts Logistics; Lieselot Cops, Learning And Development Manager – Konings; Anouck Van Hoydonck, Director Agile Workforce – JnJ; Katrien Dingemans, Manager werkplekleren en relaties onderwijs – BASF; Greet Van Melkebeke, Account Director – Randstad; Tim Van de Vorle – Head of Customer Success, GoodHabitz; Debra Van den Bleeken – HRD Belgium & The Nordics, Bolloré; Anja Pelgrims – HR Manager, Kim’s Chocolates; Joeri Nobels – Onboardingsverantwoordelijke, Van Moer; Bart Bosmans – Verantwoordelijke Technische School, Colruyt Group Technics; Kim Vermeulen – Talent Acquisition & Training Manager – Puratos; Hilde Luypaert – HR Business Partner – Puratos (Belcolade); Greet Nijns – Randstad; Annick Neyt – HRD TCR International
(*) Studie Randstad Resarch: Wie werkt, leert – levenslang leren doorgelicht