Jobat lanceert virtuele jobbeurzen

Jobat organiseert al jarenlang lokale en nationale jobbeurzen. Met succes, want aan iedere beurs nemen makkelijk enkele honderden tot duizenden talentvolle kandidaten deel. Een opsteker telkens voor deelnemende bedrijven, die vaak op zoek zijn naar regionaal talent uit de buurt. Covid-19 heeft er echter voor gezorgd dat Jobat nu sneller dan voorzien uitkijkt naar virtuele job events als een waardig alternatief.

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn telewerken, video-meetings en chatfuncties het nieuwe normaal geworden. Die nieuwe manier van werken biedt ook opportuniteiten op het vlak van rekrutering: met de nodige digitale tools kunnen werkgevers en kandidaten nu ook perfect online in interactie treden met elkaar vanuit de veilige omgeving van hun werkplek of thuis.

Jobat kiest voor duidelijkheid, zekerheid en veiligheid

Diezelfde digitalisering kan nu ook worden toegepast op fysieke job events. Maikel Van Geert, Product Manager Job Events bij Jobat: “Toen we al onze jobbeurzen dit voorjaar van de ene dag op de andere moesten annuleren, was dat een enorme tegenvaller. Naarmate de weken en de crisis verder vorderden, werden ook de fysieke beurzen voor het najaar steeds onzekerder. Toen zijn we beginnen uitkijken naar een virtueel alternatief. Hoewel we nog altijd heel hard geloven in de kracht van echt face-to-face contact tussen werkgevers en kandidaten en uitkijken naar de dag dat we terug fysieke jobbeurzen mogen organiseren, willen we ook wel future-proof zijn en een digitale variant op poten zetten. Want ook daar geloven we hard in. Covid-19 heeft het gebruik van chat- en videotools voor rekrutering in een stroomversnelling gebracht en sneller doen inburgeren dan verwacht.”

1 op 4 HR-professionals heeft interesse in virtuele jobbeurzen

Dat ook de HR-markt gelooft in virtuele jobbeurzen, blijkt uit een enquête die Jobat voerde bij 235 HR-professionals. Op de vraag welke kanalen zij verwachten in te zetten na de crisis, gaf bijna 1 op 4 respondenten aan dat ze virtuele jobbeurzen overwegen. Bij grote bedrijven was dat zelfs 1 op 2. Daar willen we vanuit Jobat dus graag antwoord op kunnen bieden.

Virtueel biedt heel wat extra troeven naar matching en interactie

Komend najaar kunnen werkgevers in contact treden met talent op de virtuele jobbeurzen van Jobat. Concreet creëert Jobat een specifiek jobbeurs-portaal waarop werkgevers een ‘virtuele stand’ krijgen. Dat is een landingspagina in eigen look & feel waarop vacatures en filmpjes kunnen worden toegevoegd. Op diezelfde stand kunnen kandidaten live chatten met de recruiters van het betreffende bedrijf of kan de werkgever ervoor kiezen om een video-gesprek aan te gaan. Daarnaast kan er ook gesolliciteerd worden op de openstaande vacatures.
Kandidaten dienen zich op voorhand te registreren en een profiel aan te maken. Met behulp van de info uit hun profiel worden zij automatisch gelinkt met werkgevers die relevante jobs hebben voor hen. Wanneer zij aanmelden op de jobbeurs, zien ze dus in een oogopslag de voor hen relevante werkgevers en vacatures verschijnen.

De kracht van de Jobat jobbeurzen zit bovendien in de grote media-machine die wordt ingezet om de events kenbaar te maken bij het grote publiek. Via de nieuwsmerken van moederhuizen Mediahuis en DPG Media (Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, De Standaard, De Morgen, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) wordt uitvoerig reclame gemaakt, zowel online als in print.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER