De noodzaak om onderwijs en leren anders te gaan organiseren dringt zich nu al een tijdje op. Op pedagogisch vlak staan organisaties en onderwijsinstellingen voor dezelfde uitdagingen. Zowel corporate academies als scholen ervaren de laatste jaren een hoge drop-out en een laag leerrendement. Hier komt nog eens bij dat we de afgelopen maanden overspoeld worden door een tsunami aan online leerinitiatieven. Traditionele, klassikale settings blijken geen evidentie, een andere aanpak is nodig.
De Opleidingscoach is exclusieve HILL-partner van Prof. Filip Dochy
Het gebruik van nieuwe of andere leervormen (zoals online leren, intervisiemomenten en discussie groepen) stijgt snel. Deze leervormen zijn een middel voor leren en dienen een duidelijk doel: leren met impact.
Wat erg belangrijk blijft in de reorganisatie van onderwijs en leren, is dat de lerende en hun leerproces altijd centraal blijven staan. Het High Impact Learning that Lasts model bestaat al een tijdje, maar verdient nu meer dan ooit de nodige aandacht.
En dat kunnen Prof. Filip Dochy en De Opleidingscoach alleen maar toejuichen. Prof. Filip Dochy bundelde inzichten uit wetenschappelijk onderzoek in het High Impact Learning That Lasts (HILL) model: een verzameling van bouwstenen om opleidingstrajecten mét impact te creëren.
Als dé leerexpert in België gaat De Opleidingscoach de strijd tegen eenzijdige opleidingen aan. Met het HILL-model als fundament, streven ze naar opleidingen mét impact voor werknemers en scholieren. De Opleidingscoach biedt een breed aanbod aan opleidingen, ondersteuning en coaching om de principes van het High Impact Learning that Lasts (HILL-model) te implementeren, in exclusieve samenwerking met Prof. Filip Dochy en Prof. Mien Segers.
Filip Dochy is hoogleraar Opleidingskunde en Corporate L&D. Zijn onderzoek kenmerkt zicht door toepassingsgerichte oplossingsstrategieën. Hij is auteur van o.a. Competentiegericht opleiding (2005), Bouwstenen van High Impact Learning that Lasts (2015) en Creating Impact Through Future Learning (2018).
“De HILL-manier van werken, vraagt om een professionalisering van het opleidingsteam en een grote dosis vertrouwen. Wij ondersteunen (directie)teams in dat proces.” Zegt Els Minner, managing director van De Opleidingscoach. “Afhankelijk van de context, zetten we optimaal in op die HILL-bouwstenen die de meeste impact zullen genereren. Het gaat dan bijvoorbeeld om een meer actieve rol van de lerende, flexibele leervormen en het gebruik van realistische taken.”
Samen streven De Opleidingscoach en Prof. Filip Dochy naar een dynamische aanpak. “Om onderwijs en levenslang leren succesvol te blijven aanpakken in de toekomst, moeten we voortdurend herontwerpen, know-how delen en leren van elkaar. Autonomie, een grote leermotivatie en professionaliteit dragen bij aan kwalitatiever onderwijs, vandaag en in de toekomst.”
Professionalisering van het onderwijsproces in Sportschool Hasselt
Heel wat Nederlandse scholen en organisaties gaan al aan de slag gaan met het HILL-model, maar ook in België doet het zijn opmars.
Zo greep Sportschool Hasselt de hervorming van het secundair onderwijs met beide handen aan om het onderwijsproces te professionaliseren. Ze doen dit onder begeleiding van De Opleidingscoach. Directeur Vliegen: “Vanuit de eerste graad gaan de leerkrachten en leerlingen aan de slag volgens het HILL-model (High Impact Learning that Lasts). Daarbij wordt steeds vertrokken vanuit een probleemstelling die aansluit bij de leer- en leefwereld van de leerlingen zelf.”
Els Minner deelt nog een laatste advies: “We zien heel wat bewegen in de wereld van onderwijs en leren, omdat we genoodzaakt zijn dit te doen. En die ‘push’ hadden we allicht nodig om anders te kijken naar hoe we leren beter kunnen organiseren. Maar ik zie nog te vaak dat organisaties alles wat ze ‘offline’ deden op dezelfde manier nu ‘online’ aanbieden. Ik nodig scholen en organisaties daarom uit om vanuit een “HILL-bril” eens te kijken naar hun huidig aanbod. Belangrijk hierbij is om alle stakeholders te betrekken in het proces. Directie, lerenden en docenten. Werk maken van impactvol leren is namelijk ook een veranderproces en daar hebben we iedereen voor nodig om. Maar eenmaal je ermee gestart bent, merk je al gauw de positieve resultaten. Een andere aanpak is nodig en het is de moment om daar werk van te maken.”