Dit zijn de 5 redenen waarom medewerkers een KMO verlaten

De War for talent heeft verschillende gezichten: niet alleen nieuw talent rekruteren, maar ook je huidige personeel behouden. SD Worx ging na of kmo’s problemen hebben met medewerkers die vertrekken. Bijna één op vijf kmo’s identifieert personeelsbehoud als een (zeer) grote uitdaging. Kmo-bedrijfsleiders ervaren verloning als de belangrijkste reden voor vertrek:

  • Bijna de helft van de kmo’s (41,8%) erkent dat verloning in de top drie staat van waarom medewerkers de organisatie verlaten,
  • en één op zeven werkgevers (14,1%) ziet verloning als hoofdreden voor het vertrek.
  • Ook de sector, het product en de doorgroei- of leermogelijkheden spelen een rol.

Dat blijkt uit de SD Worx bevraging begin december van 661 kmo-bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken met betrekking tot het eerste kwartaal 2022.

Personeelsverloop een (zeer) grote uitdaging bij bijna één op vijf kmo’s

Bijna één op vijf kmo’s (18%) ervaart medewerkers die vertrekken als een (zeer) grote uitdaging. De meerderheid (56,9%) ziet geen of slechts een beperkte uitdaging in medewerkers die vertrekken. Het aantrekken van nieuw talent blijft één van de grootste HR-uitdagingen voor 2022 en volgende jaren.

Top vijf vertrekredenen bij de kmo

De top 5 redenen waarom medewerkers het kmo-bedrijf verlaten zijn volgens de kmo:

  1. verloning,
  2. (gebrek aan) doorgroei- of leermogelijkheden,
  3. sector (dienst/product),
  4. de jobinhoud,
  5. vereiste vaardigheden en werkuren (ex-aequo plaats).

Voor de kmo-ondernemer is er een beperkte impact van corona. Ook werkdruk en stress worden weinig genoemd. Als je bereikbaarheid (7,7%), afstand/reistijd (2,4%) en flexibiliteit zoals telewerken (16,8%) samen in kaart brengt, dan lijkt extra flexibiliteit onder de vorm van telewerken ook nog een hefboom voor personeelsbehoud.

Opvallend is dat de leidinggevende niet als een belangrijke reden naar voren komt (op plaats 10, al wordt het belangrijker in de grote kmo)

Verloningspakket vertrekreden nummer één

“Hoe kleiner het bedrijf, hoe dichter de baas bij zijn mensen staat.” duidt Annelies Rottiers, strategisch adviseur kmo bij SD Worx de resultaten: “Kmo-ondernemers geven vooral het verloningspakket als reden van vertrek. Dat duidt er opnieuw op dat het verloningspakket voor werknemers een belangrijke basisfactor is. Een verloningsbeleid is een balans zoeken tussen meerwaarde voor de werknemer en controle over de werkgeverskosten, met een mix van collectieve en individuele voordelen. Werkgevers krijgen te maken met een stijgende kost door de hoge index van automatische loonindexering en de toepassing van de loonnorm van plus 0,4% in verschillende sectoren.”

De specialist vult aan: “Door de stijgende kosten en de collectieve voordelen blijft er mogelijks weinig marge om een eigen stempel te drukken. Bijna de helft zegt begin december geen budgettaire ruimte te hebben voor extra’s in 2022.

Toch is het mogelijk om als kmo een eigen beleid te voeren, of bepaalde medewerkers individueel te belonen voor extra inspanningen. In onze bevraging is zes op de tien kmo-werkgevers wel voorstander van flexibele verloning, omdat dit de kost niet verhoogt maar wel extra keuzevrijheid biedt aan de werknemer.“

Bijna de helft kmo’s heeft geen budgettaire ruimte voor extra’s in 2022

Bijna de helft van alle kmo’s (46%) geeft aan geen budgettaire ruimte te hebben voor extra’s volgend jaar.

  • 53% wil de mix aan verloningsinstrumenten zelf kunnen bepalen zonder inmenging van de sector.
  • Zes op tien kmo’s (60,4%) denkt dat flexibele verloning een deel van de oplossing kan zijn.
  • Al vindt 28,9% dat er ook voordelen zijn als veel verloningselementen vastliggen, maar evenveel zijn het daar absoluut niet mee eens (29,9%).

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER