De introductie van de Chief Medical Officer & de Director Remote Work

De mentale gezondheid op de werkplek is altijd al een stevig luik geweest van mijn werk en onderzoek omtrent de duty of care of de zorgplicht van werkgevers. Begin 2020 had ik het over de nieuwe crisis van de mentale gezondheid op het werk in #ZigZagHR. En toen brak de coronapandemie los. Vandaag, na twee jaar ervaring (of worsteling…) met de impact van het virus, is welzijn gewoonweg de rode draad geworden als we het over de employee experience hebben. Denk je nu maar eens een wereld in waarin zowel fysieke als mentale gezondheid geen prioriteit zijn.

HR heeft de handen vol aan covid-gerelateerde uitdagingen zoals thuiswerk, de terugkeer naar kantoor, hybride werken en zelfs de great resignation oftewel de knoop die zovelen nu ontwarren over hun werk en leven (of leven en werk – wellicht een meer adequate volgorde). Velen nemen ontslag om iets heel anders te gaan doen (dichter bij huis, flexibelere werkuren, zelf aan het roer staan, zelfs al is dat dan in een bescheidenere omgeving,…).

De nieuwe arbeidscontext

Recent vatte Dave Ulrich, de vader van het hedendaagse HR, de nieuwe context van het werk sinds de pandemie losbrak, als volgt samen:

  • Fysiek (omgaan met de pandemie-uitdagingen).
  • Sociaal (geconfronteerd met persoonlijk isolement en onrecht in de wereld).
  • Economisch (de veranderende toekomst van het werk).
  • Professioneel (het heroverwegen waarom, waar en hoe er wordt gewerkt).
  • Emotioneel (gericht op geestelijke gezondheid en welzijn).
  • Technologisch (toegang tot nieuwe digitale diensten).

Veel van deze thema’s gaan wel degelijk over wellbeing, zowel over de fysieke als mentale gezondheid van medewerkers (en ook HR) in een voortdurend onzekere en veranderende context.

Er verschijnen nieuwe functies zoals een Chief Medical Officer (CMO) en een Director Remote Work (DRW) om zich te concentreren op het welzijn van werknemers en gespecialiseerde expertise te bieden aan HR.

Laten we even inzoomen op hun verantwoordelijkheden.

De Chief Medical Officer (CMO)

De Chief Medical Officer (het kan zowel een interne als externe functie zijn) adviseert het bedrijf over alle kwesties die te maken hebben met de algemene gezondheid van werknemers. Hoewel die rol al vóór de pandemie bestond, vooral voor bedrijven met tal van internationale contacten, zijn veel bedrijven nu op zoek naar gespecialiseerde medische expertise om het hele scala van covid-gerelateerde en andere uitdagingen aan te pakken.
Deze medische uitdagingen richten zich voornamelijk op de fysieke en algemene geestelijke gezondheid als gevolg van een mogelijk post-traumatic stress disorder (PTSD) of crisis response stress disorder (CRSD), veroorzaakt door de pandemie.

De CMO werkt in een symbiotische relatie met HR en:

  • Trekt de krijtlijnen voor de policies, prakijken en procedures van de gezondheid en het welzijn van de medewerkers.
  • Beheert alle pandemiegerelateerde uitdagingen (de steeds veranderende geboden, verboden en praktijken omtrent vaccinatie, mondmaskers, sociale afstand, quarantaines, thuiswerk, terugkeer naar het werk, mobiliteit, toegestane en beperkte activiteiten).
  • Beheert ook de andere werkgerelateerde gezondheidszaken.
  • Regelt de gezondheidszaken rond de wereldwijde mobiliteit van werknemers.
  • Traint managers en leiders om een duurzame welzijnscultuur te ontwikkelen.
  • Vergroot het bewustzijn, zowel bij managers als werknemers, over het belang van employee wellbeing.
  • Communiceert de correcte gezondheidsrichtlijnen (zowel naar managers als werknemers).
  • Zorgt ervoor dat werknemers toegang hebben tot beschikbare en betaalbare diensten om hun fysieke en mentale gezondheid te behouden.

De Director Remote Work (DRW)

De Director Remote Work loodst de overgang naar remote work en de daartoe noodzakelijke culturele transformatie in goede banen. Dat impliceert ook toezicht op de werkomgeving én werkbeleving (kantoor, op afstand en hybride). De DRW is de pleitbezorger van de remote workers en:

  • Ontwikkelt en managet de remote work policy.
  • Schrijft het handboek en duidelijke processen voor remote work en hybride werken.
  • Geeft richtlijnen om het aantal vergaderingen te verminderen en houdt daarbij rekening met de mogelijk héél verschillende tijdzones (zodat de DRW ook de stress mildert van synchroon werken in verschillende contreien).
  • Herstructureert het werk zodanig, dat er meer ruimte vrijkomt voor asynchroon deep work.
  • Past best & next practices toe, en reikt de nodige tools en technologie aan voor remote work en hybride werken.
  • Zorgt er samen met juristen-fiscalisten voor dat alles in orde is op fiscaal gebied voor de remote workers en digital nomads. De fiscaliteit kan immers danig verschillen per regio of land.
  • Zoekt samen met comp&ben-specialisten naar (individueel aangepaste) voordelen voor remote work en hybride werken.
  • Weet hoe om te gaan met de vele uitdagingen van remote work en hybride werken: beheert de virtual employee experience, de samenwerking, de bedrijfscultuur, de sociaaljuridische en fiscale aspecten én dergelijke meer.
  • Traint zowel de managers als de medewerkers om de uitdagingen voor remote work en hybride werken aan te gaan.

Welzijn in alle domeinen

Zowel de Chief Medical Officer als de Director Remote Work bezit best een crossfunctionele achtergrond en een brede waaier van HR competenties. Die twee functies vergroten de rol van HR drastisch in deze veeleisende tijden, zowel op maatschappelijk, persoonlijk als professioneel gebied.

Misschien kan jouw organisatie deze CMO- en DRW-functies invoeren om het échte welzijn (in alle domeinen) van je werknemers (en van HR) te stimuleren en te behouden?

Lisbeth Claus

Lisbeth Claus is professor emerita Management & Global HR aan Willamette University (MBA) in Salem, Oregon (VS) en visiting professor aan Pforzheim University (Duitsland). Samen met Lesley Arens schreef ze #ZigZagHR – Waarom de beste HR geen HR meer is. Haar nieuwste boek én (online) masterclass: Be(Come) an Awesome Manager: The Essential Toolkit for Impact Leadership. Meer info én inschrijven kan met een bericht naar Lisbeth via: https://www.linkedin.com/in/lisbeth-claus/

Foto Ellen Morris Bishop

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER