Tijdens de SAP Concur Global Travel Industry Summit heeft SAP Concur de resultaten gepresenteerd van een grootscheeps internationaal onderzoek waaruit blijkt dat de reishonger bij de Belgische professionals erg groot is. Maar die honger is niet blind, het rapport toont duidelijk wat ze verwachten van hun bedrijf om hun gezondheid en veiligheid tijdens het zakenreizen te beschermen.
Belgen willen graag weer op business trip
- Zo goed als alle ondervraagde Belgische werknemers (98%) zijn bereid om de komende 12 maanden weer op zakenreis te gaan, waarbij 52 procent dit zelfs zeer graag wil
- Drie kwart (78%) van de respondenten zegt zelf te staan popelen ‘om weer buiten te kunnen’, bij de overige 22% is het op vraag van hun bedrijf
Bijna alle ondervraagden (90%) vrezen er professioneel en privé onder te lijden als ze het komende jaar niet kunnen reizen.
En die bezorgdheden zijn niet van de minste:
- 39% ziet zijn gezinsinkomen dalen
- Meer dan één op drie (34%) vreest zelfs voor zijn job
- 27% denkt dat het stoppen van zijn bedrijf onafwendbaar is, indien de restricties nog 12 maanden aanhouden
- Ook in de relationele sfeer zorgt de reisstop voor serieuze spanningen: 43% zegt dat z’n partner hem graag weer het huis uit wil
- Puur professioneel vreest men vooral voor achterstand op de concurrentie (55%), het verliezen van bestaande klanten (49%) en minder nieuwe deals (43%)
- Bedrijfsleiders zien ook de bui boven de arbeidsmarkt hangen: 24% zegt werknemers te zullen verliezen als het zakenreizen niet snel opnieuw op gang komt
Hoewel ze dus klaar zijn om weer op pad te gaan, hebben Belgische zakenreizigers wel duidelijke voorwaarden voor hun gezondheid en veiligheid:
- Bijna de helft van de ondervraagden (44%) zegt pas terug te willen reizen als ze volledig gevaccineerd zijn en voor 35% zijn gunstige coronacijfers op hun bestemming een belangrijke bijkomende voorwaarde
- Als bedrijf kan je post-pandemie beter wat flexibiliteit aan de dag leggen: werknemers willen namelijk graag zelf de lengte van hun trip bepalen (45%) en ook beslissen over de accommodatie (44%) en het vervoersmiddel (33 %). 1 op 3 (32%) wil last-minute zijn reisplannen kunnen wijzigen zonder consequenties. Meer specifiek zegt 41% dat hij na de pandemie enkel nog businessclass wil reizen, 39% boekt liefst een vier- of vijfsterrenhotel en 23% hoopt op rechtstreekse vluchten
De verantwoordelijkheid voor de veilige opstart van het reizen ligt volgens de respondenten vooral bij zichzelf en bij de overheid, de werkgever blijft buiten schot:
- Bijna de helft (47%) vindt zichzelf verantwoordelijk voor het bewaken van zijn gezondheid en veiligheid. 23% kijkt hiervoor in de eerste plaats naar de overheid, amper 5% houdt zijn bedrijf verantwoordelijk.
- Bijna 1 op 5 (18%) zou zijn werkgever wel vragen om minder of niet te moeten reizen als zijn gezondheid niet gegarandeerd kan worden, 7% zou zelfs van bedrijf veranderen mocht zijn werkgever geen actie ondernemen.
Extra druk op de business travel managers dus.
Zij moeten ervoor zorgen dat het bedrijfsbeleid aansluit op de verwachtingen van hun medewerkers:
- Wereldwijd verwachten bijna alle travel managers (99%) dat hun taken de komende 12 maanden zwaarder zullen worden dan het voorgaande jaar.
- Tot de belangrijkste uitdagingen behoren compliance met en communiceren over een nieuw en aangepast beleid op het gebied van zakenreizen (60%), last-minute wijzigingen of afzeggingen van reizen (53%) en gewijzigde regelgeving door de overheid (51%).
- Alle ondervraagde travel managers (100%) verwachten dat hun bedrijf de komende 12 maanden richtlijnen of beleid rond zakenreizen zal implementeren.
Over het onderzoek
De survey is in april/mei 2021 gehouden door Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com) onder 3.850 zakenreizigers uit 25 regio’s over de hele wereld (waaronder de Benelux) die jaarlijks minstens drie maal op zakenreis gaan, en 700 travel managers in 7 regio’s (de Benelux is niet meegenomen). Omdat het aantal Belgische respondenten vrij klein is (45), moeten de conclusies over Belgische zakenreizigers als indicatief worden gezien.