2 op de 3 werknemers vinden dat bedrijven moeten aansporen tot vaccinatie

Uit een rondvraag van communicatiebureau Outsource Communications blijkt dat iets meer dan een derde (38%) van de medewerkers niet weet of zijn/haar bedrijf vaccinatie aanmoedigt. Hoewel bedrijven bij het begin van de coronacrisis volop communiceerden over de impact van COVID-19, is er nu slechts bij 22% van de bedrijven een campagne voorzien om diezelfde medewerkers te laten vaccineren. Toch vinden 2 op de 3 (66%) dat een CEO (of bedrijf) de maatschappelijke taak heeft om te wijzen op het nut van vaccinatie.

Vorige maand werd de Grote Vaccinatie-enquête ingevuld door ruim tweehonderd deelnemers. Zij deelden hun onverbloemde oordeel en alle feiten over de communicatie-aanpak van hun bedrijf, zowel in het begin van de pandemie als vandaag, bij de uitrol van de vaccinatiestrategie. De deelnemers waren professionals die aan de slag zijn in verschillende sectoren, bij grote en kleine bedrijven. Ze vormen een vrij trouwe weergave van onze actieve bevolking.

CEO (en HR-team) delen coronamaatregelen via e-mail, intranet en video

Bij het begin van de coronacrisis stond communicatie hoog op het prioriteitenlijstje van de CEO’s of Managing Directors. In 86% van de bedrijven wordt naar hen gekeken voor communicatie over de financiële impact van corona. Bij de praktische informatie (over bijvoorbeeld thuiswerk of hygiënemaatregelen) treden ze iets minder vaak (66%) naar voren en wordt vaak ook een beroep gedaan op het HR-team (61%).

De CEO communiceert doorgaans op geregelde basis, bijvoorbeeld eenmaal per maand of kwartaal. Geschreven communicatie blijft daarbij populair, bijvoorbeeld e-mail (94%) of intranet (61%) maar ook videocalls (46%) en videoboodschappen (39%) worden vaak ingezet.

Vaccinatie zaait twijfel

Ondanks de communicatie-initiatieven die de voorbije maanden op de werkvloer ontstonden, wordt één onderwerp amper aangesneden: de vaccinatiestrategie. Meer dan een derde (38%) van de respondenten weet niet hoe zijn/haar bedrijf tegenover vaccinatie staat. In de andere bedrijven is vaccinatie even vaak (31%) sterk aangeraden als vrijblijvend. Slechts bij 22% zijn er al communicatie-initiatieven genomen of staan ze op de planning.

Als bedrijven communiceren over vaccinatie, dan doen ze dat veel minder via video (25%). Hier zijn mail (50%) en vooral intranet (60%) de voorkeurskanalen. De inhoud van de communicatie is ook grondig verschillend. Bedrijven nemen geen duidelijk standpunt in zoals bij de eerste golf, maar overwegen eerder via voorzichtige aanmoedigingen alle medewerkers te overtuigen, zoals: het aantal gevaccineerde collega’s vermelden (33%), bedrijfswoordvoerders aan het woord laten (22%) of foto’s gebruiken van de gevaccineerde collega’s (16%). Slechts 1% van de bedrijven voorziet ook een beloning (zoals een vrije dag voor de vaccinatie).

Opvallend: 90% vindt dat het de maatschappelijke taak is van bedrijven om op te roepen de coronamaatregelen te respecteren. Wijzen op het nut van groepsimmuniteit of vaccinatie is voor 66% van de respondenten ook een onderdeel van die maatschappelijke rol. Belangrijke nuance: 95% van de respondenten is wel van plan zich te laten vaccineren.

“Bedrijven lijken vooralsnog stil te blijven als het gaat over vaccineren. Dat doet de wenkbrauwen van menig communicatieprofessional fronsen, want vaccinatie lijkt de meest evidente uitweg uit deze crisis. Allicht heerst er heel wat twijfel over wat je als werkgever nu wel of niet mag doen. Enerzijds heb je de plicht om je medewerkers veilig te houden, maar anderzijds heb je juridisch gezien heel weinig bewegingsruimte als het over vaccineren gaat. Wat zeker is, is dat sensibiliseren wèl mag. Gezien het grote vertrouwen van medewerkers in hun werkgever en in de bedrijfswereld algemeen, kunnen CEO’s en andere – interne of externe – woordvoerders hierin een belangrijke maatschappelijke rol spelen”, zegt Katleen Peeters, Managing Director bij Outsource Communications.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER