In het licht van de voortdurende strijd om talent binnen de verzekeringssector, heeft verzekeraar Baloise een vernieuwend rekruteringsproject gelanceerd. Om het tekort aan geschikte kandidaten in de verzekeringswereld op te vangen zet Baloise onder andere in op zij-instromers, met succes.
In de verzekeringssector is het essentieel om flexibel te zijn en snel in te spelen op veranderende situaties. Het werk vereist aanpassingsvermogen en maatwerk om direct te kunnen reageren. Door een tekort aan kandidaten met ervaring in de sector of de specifieke job en de toenemende noden van de klanten, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Het gebrek aan mankracht ontstaat vooral door een afnemende interesse in verzekeringsrichtingen bij studenten en de pensioengolf bij de huidige generatie werknemers. Verzekeraars worden gedwongen om innovatief om te gaan met hun aanwervingsproces.
Opleiden is het nieuwe rekruteren
Het Job Switch-project bestaat uit een rekruteringsproces en een opleidingstraject. Het project werd afgetrapt met een social media-campagne, gericht op professionals met werkervaring maar zonder specifieke achtergrond in de verzekeringssector. Tijdens het screeningsproces werden het denkniveau en leervermogen gemeten, maar ook competenties zoals klantgerichtheid en analysevermogen. Het project was een onverbloemd succes: 72 kandidaten solliciteerden voor een van de 10 aangeboden contracten binnen de afdelingen schadebeheer en polisbeheer. Zij zijn sinds november aan het werk en Baloise voorspelt dat ze tegen half januari de basisvakkennis onder de knie zullen hebben.
In het opleidingstraject gingen de nieuwe aanwervingen van Baloise van start met een onboarding, waarbij ze kennis maakten met hun buddy en hun toekomstige leidinggevende. Ze ontvingen meteen ook hun eerste basiscursus verzekeringen van de Baloise Academy. Tijdens de eerste weken omvatte het groepstraject on-the-job training, shadowing bij verschillende diensten en ook een theoretische opleiding. Na de basisopleiding volgt nu een gespecialiseerd traject in schadebeheer of polisbeheer. Het project wordt voortdurend geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. De eerste indrukken van de nieuwe collega’s zijn alvast uiterst positief.
Els Overbergh, Chief HR Officer bij Baloise, is tevreden:
‘De krapte op de arbeidsmarkt is een algemene maatschappelijke bezorgdheid. Als bedrijf is het aan ons om daar inventief mee om te springen en het Job Switch-project is een van onze antwoorden. Onder het motto ‘opleiden is het nieuwe rekruteren’ hebben we de kans gegeven aan zij-instromers, en met succes. De grote respons op deze campagne heeft ons verrast, en we hebben aan maar liefst tien professionals de kans gegeven om zichzelf te bewijzen.’
Het succes van het Job Switch-project smaakt naar meer, ook als referentie voor andere sectoren. Baloise onderscheidt zich zo als pionier in het aantrekken van nieuw talent in een competitieve arbeidsmarkt en toont haar engagement om te blijven inzetten op een inclusieve werkomgeving.