fbpx

Telewerk opnieuw verplicht, hoe zit dat nu?

  • Hard HR
  • >
  • Telewerk opnieuw verplicht, hoe zit dat nu?

Zoals aangekondigd tijdens het laatste Overlegcomité is telewerk opnieuw verplicht vanaf 20 november 2021. Een koninklijk besluit van 19 november 2021 verduidelijkt niet alleen wat deze verplichting inhoudt, maar ook welke formaliteiten vervuld moeten worden wanneer er niet aan voldaan kan worden. Catherine Mairy, Legal Expert bij Partena Professional, legt alles haarfijn uit.

Telewerk is opnieuw verplicht, maar voor wie precies?

Telewerk is weer verplicht:

  • bij alle ondernemingen, alle verenigingen en alle diensten, welke grootte zij ook hebben;
  • voor alle personen die er werkzaam zijn, ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie

“tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening. Ter herinnering: telewerk moet verricht worden in overeenstemming met de bestaande collectieve arbeidsovereenkomsten en akkoorden”, legt Catherine Mairy, Legal Expert bij Partena Professional, uit.

Terugkeermomenten: welke voorwaarden moeten nageleefd worden?

Vanaf 20 november 2021 mogen terugkeermomenten ingepland worden voor de personen waarvoor telewerk verplicht is, mits de volgende voorwaarden nageleefd worden:

  • het doel van die terugkeermomenten is het bevorderen van het psychosociaal welzijn en de teamgeest van deze personen;
  • de personen kunnen niet verplicht worden om deel te nemen aan de terugkeermomenten; met andere woorden, ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie, vereisen de terugkeermomenten een onderling akkoord tussen hen en de onderneming, vereniging of dienst waarbij ze werkzaam zijn;
  • de passende preventiemaatregelen moeten genomen worden om de naleving van de regels van social distancing en een maximaal niveau van bescherming te garanderen;
  • de personen moeten vooraf de nodige instructies krijgen over alle maatregelen die noodzakelijk zijn om de terugkeer in alle veiligheid te laten verlopen;
  • de verplaatsing van en naar de arbeidsplaatsen tijdens de piekuren van het openbaar vervoer of via carpooling moet zo veel mogelijk vermeden worden;
  • de personen moeten geïnformeerd worden dat ze in geen geval mogen terugkeren naar de arbeidsplaats als ze zich ziek voelen of ziektesymptomen vertonen of zich in een quarantainesituatie bevinden;
  • de werkgever mag hieraan, voor zijn werknemers, geen enkel gevolg verbinden.

“De beslissing om terugkeermomenten te organiseren moet gebeuren met inachtneming van de regels van het sociaal overleg in de onderneming; alle voorwaarden moeten afgetoetst worden”, vervolgt Catherine Mairy.

De terugkeermomenten mogen:

  • vanaf 20 november 2021: maximum één dag per week per persoon bedragen;
  • vanaf 13 december 2021: maximum twee dagen per week per persoon bedragen.

Mogen tegelijk per dag in de vestigingseenheid aanwezig zijn:

  • vanaf 20 november 2021: maximum 20% van de personen voor wie telewerk verplicht is;
  • vanaf 13 december 2021: maximum 40% van de personen voor wie telewerk verplicht is;
  • in kmo’s waar minder dan tien personen werkzaam zijn: maximum vijf personen voor wie telewerk verplicht is.

Wat gebeurt er als telewerk niet mogelijk is?

Vanaf 20 november 2021 moet de werkgever een attest of elk ander bewijsstuk dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de arbeidsplaats bevestigt bezorgen aan alle personen:

  • werkzaam in hun vestigingseenheden;
  • ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie;
  • en die niet kunnen telewerken.

En de maandelijkse telewerkaangifte?

De werkgevers moeten opnieuw elke maand het aantal personen aangeven dat werkzaam is op de werkplaats via de portaalsite van de RSZ.

Er wordt best ook niet te lang gewacht met de eerste aangifte, voor de periode van 22 november 2021 tot en met 31 december 2021. Die moet namelijk uiterlijk op 30 november 2021 ingediend zijn. Alle info is beschikbaar op de website van de RSZ.

Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Gerelateerde artikels.

Wellbeing in HR

Daling van psychosociale dossiers op werkvloer

Co-Prev, de koepel van de Belgische externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, noteerde het afgelopen jaar een lichte daling van het aantal dossiers rond psychosociale aspecten. De

© 2021 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR