PARTNERCONTENT

Moments that matter: een impactvol attentiebeleid waarin iedereen meetelt

Een bedrijf zonder doordacht attentiebeleid is als een dag zonder eten: je overleeft het hoogstwaarschijnlijk wel, maar niemand wordt er gelukkig van.

Een attentie-watte-beleid?

Een attentie-, waarderings- of cadeaubeleid is onmisbaar voor elke organisatie met oog voor mensen. Het is een draaiboek om iedere medewerker te erkennen op bepaalde momenten in zijn of haar professionele en privéleven. In dat beleid worden de criteria en richtlijnen beschreven voor het geven van attenties.

Het doel? De motivatie, betrokkenheid en tevredenheid van je medewerkers vergroten op een duidelijke manier die bovendien persoonlijk en uniform is. Dat laatste is enorm belangrijk: je wil natuurlijk vermijden dat Jan van marketing een cadeau krijgt voor die uitzonderlijke prestatie, en Sofie van IT niet …

+++

Enkele cijfers

  • 50% van de werknemers zegt hun baan op door een tekort aan waardering.
  • Werknemers die regelmatig erkenning krijgen, zijn 56 % minder geneigd om elders op zoek te gaan naar een andere baan.
  • Als bedrijven 1% of meer van hun payroll besteden aan erkenning en waardering, merkt 85% van hen een positieve impact op de betrokkenheid.

+++

In elke organisatie is er wel een (soort van) attentiebeleid; alleen is er dan de vraag hoe je dat eenvoudig, effectief en met de grootste impact uitrolt in je bedrijf.

De 9 yay’s van een effectief attentiebeleid

Een attentiebeleid maak je niet in een vingerknip. Je wil er een maken dat doordacht, op maat én consistent is. We geven je graag 9 yay’s mee voor een doeltreffend attentiebeleid.

  1. Luister naar je medewerkers. Wat zijn hun verwachtingen en voorkeuren? Door inzicht te krijgen daarin, sla je geen flater met ongepaste waardering omwille van geloof of dieet.
  2. Hou het luisteren niet bij die ene keer: evalueer en pas je attentiebeleid met regelmaat aan op basis van de respons die je krijgt.
  3. Transparantie is key: zorg dat je beleid duidelijk gecommuniceerd wordt in de hele organisatie om incoherentie te vermijden en verwachtingen duidelijk te stellen.
    Extra tip: communiceer je attentiebeleid ook in je vacatures!
  4. Stimuleer inclusie en uniformiteit en beloon iedereen volgens dezelfde maatstaf.
  5. Attenties zet je in om je waardering te tonen voor prestaties, inzet of mijlpalen (zowel persoonlijk als professioneel). Door dat in het achterhoofd te houden, kies je vanzelf de moments that matter die passen binnen je bedrijfscultuur.
  6. Hou de voorspelbaarheid ver weg en varieer voldoende voor een blijvend verrassingseffect.
  7. Elke medewerker is anders. Doe moeite om je attentie te personaliseren en scoor extra punten.
  8. Decentraliseer je attentiebeleid en betrek je teamleiders mee bij de uitvoering van je draaiboek.
  9. Maak je attentiebeleid fiscaal vriendelijk voor je bedrijf én voor je medewerkers.

En vergeet niet, een schouderklopje of openlijke bedanking laat je medewerker groeien en kost je niets.

+++

Moments that matter

Onderzoek toont aan dat 7 op de 10 medewerkers gelukkig worden van een attentie van hun werkgever. Het hoeft niet steeds een groot cadeau te zijn; het warme gevoel zit ‘m voornamelijk in de erkenning van het moment. Vergeet je persoonlijke boodschap niet!

Wat zijn de moments that matter?

  • De klassieke feestdagen: 7 op de 10 medewerkers ontvangen een eindejaarsgeschenk van de werkgever, maar ook attenties met Sinterklaas of Pasen zijn populair.
    Let op: het is mogelijk dat niet alle medewerkers deze feestdagen vieren.
  • (Werk)verjaardag: die dagen zijn net dat tikkeltje specialer dan een doodgewone werkdag.
  • Een geschenk op de eerste werkdag of tijdens de onboardingperiode overtuigt nieuwe medewerkers extra dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Ook de eventuele offboarding maak je best speciaal voor je ambassadeurs.
  • Persoonlijke en werkgerelateerde mijlpalen: van samenwonen en trouwen, over geboorte of adoptie tot een promotie op het werk of een sterk jaarresultaat; als werkgever mag je zeker tonen dat je meeviert op die grote momenten.
  • Mag het eens iets anders zijn? Wees ook attent op atypische momenten. Met een “terug naar het werk”-attentie na de zomer bijvoorbeeld, of op de bedrijfsverjaardag. Maar ook bij een langdurige afwezigheid of als steun bij een moeilijke periode.

+++

Ook Jan De Nul vierde “terug-naar-het-werk” met een grootschalige smoothie-actie in samenwerking met Kadonation.

Decentralisatie voor maximale impact

Hanteer je een gedecentraliseerd attentiebeleid, dan worden de centraal bepaalde richtlijnen in de praktijk gebracht door de teamleiders. Je creëert daardoor maximale impact en houdt de vinger aan de pols dankzij die betrokken teamleiders. Zij weten als de beste wat er speelt in hun team en kennen de eventuele voorkeuren, stijlen en smaken van je medewerkers.

Jan de nul

+++

Wil je je attentiebeleid in de hand houden en tegelijkertijd maximale impact creëren op een persoonlijke én efficiënte manier?
Gebruik dan het intuïtief geschenkplatform Kadonation Select als echo van je attentiebeleid.

Want op Kadonation Select…

  • Stel je je momenten en budgetten in voor de teamleiders.
  • Kan jij als manager geschenken uit een curated aanbod pre-selecteren.
  • Stel je goedkeuringsflows in zodat je met enkele klikken het hele proces bewaakt.
  • Bekijk je heel gemakkelijk de uitgaven per departement/vestiging.
  • Koppel je in alle veiligheid je HR-tools voor kortere en geautomatiseerde bestelflows.

+++

Gluren bij de buren
Een geslaagd én gedecentraliseerd attentiebeleid zoals bij GroupM

GroupM, het grote mediabureau met vestigingen in Eindhoven, Sittard en Amsterdam, telt meer dan 1000 werknemers. De medewerkers behoorden in het verleden niet standaard tot de grote groep: er waren stappen nodig om de onafhankelijke entiteiten en labels tot één GroupM te maken.

GroupM

De samensmelting was het perfecte moment om hun moments that matter opnieuw te bekijken. HR miste controle over de praktische uitvoering van het attentiebeleid, dat bovendien niet uniform was over de entiteiten heen. De administratie bleek bijzonder tijdrovend voor elke schakel in het proces. Tijd voor een oplossing, en die vonden ze bij Kadonation Select.

Hun omvattend attentiebeleid werd gedecentraliseerd naar de meer dan 200 teamleiders. De blauwdruk van dat beleid is terug te vinden op het platform en is gelinkt met hun HR-tool AFAS: de twee werken naadloos samen.

In enkele kliks kunnen de meer dan 200 gebruikers het juiste geschenk bestellen. Ze hoeven zich niets aan te trekken van de geautomatiseerde flows, bijvoorbeeld bij de (werk)verjaardagen. En als kers op de taart helpt Kadonation Select om een branded onboardingsgeschenk te voorzien voor elke starter.

Het resultaat? Een uniform en persoonlijk attentiebeleid, gedecentraliseerd bij de teamleiders, terwijl HR de touwtjes in handen houdt. De tijdswinst krijg je er gratis bij.

>> Ontdek gratis hoe Kadonation Select werkt

Kadonation logo dark 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER