Misschien kunnen we de uitdagingen van vandaag en morgen beter begrijpen door achterom te kijken. Welke lessen hebben we (niet) geleerd? Dat was onze aanleiding om in gesprek te gaan met historica Sophie De Schaepdrijver. Ze is vooral bekend om haar boeken over de Eerste Wereldoorlog. Maar ook migratie, stedelijkheid en de VS – ze doceert Moderne Geschiedenis aan Penn State University in Pennsylvania – behoren tot haar onderzoeksdomeinen.
Hoe kan het verleden ons iets bijbrengen over de uitdagingen van de volgende decennia? Waar futuroloog Yuval Harari in zijn Lessen voor de 21ste eeuw de mosterd haalt bij technologie, haalt De Schaepdrijver resoluut een controversieel idee vanonder het stof: méér aandacht voor onderwijs met traditionele kennisoverdracht.
Wieland De Hoon ging langs bij Sophie De Schaepdrijver en kreeg thee & pannenkoeken in haar fraaie burgerwoning in Anderlecht.
Migratie is volgens haar de normale gang van zaken en maakt maakt deel uit van de menselijke geschiedenis. Vlamingen emigreerden zelf massaal naar Wallonië en Noord-Frankrijk. Maar met de stijgende welvaart na de jaren ’50 zijn we dat vergeten. Vlamingen konden plots in hun gemeente blijven wonen. We hebben een cultuur gecreëerd van pendelaars en veel Vlamingen zijn gaan denken dat migratie iets is voor de anderen: een deftige mens doet dat niet.
Hendrik Conscience zei ooit dat er te veel vreemdelingen waren in Antwerpen – en daarmee bedoelde hij mensen uit Gent.
Onderwijs en opleiding blijven volgens haar hoe dan ook dé hefboom om dingen in beweging te zetten. Maar goed onderwijs aanbieden, is verschrikkelijk moeilijk, zo zegt ze.
Een klas vastpakken en méé krijgen wanneer je leerlingen ook nog een slechte thuissituatie hebben? Begin er maar aan. Aan de kwaliteit van de onderwijsteams ligt het zeker niet. Hier op het atheneum van Anderlecht zie ik een fantastisch goede ploeg. Juist in die frontlinie moet je investeren. Waarom zouden we in Brussel niet investeren in een behuizingsbeleid voor leerkrachten? Een mooie dienstwoning voor elke leerkracht! Het mag waarschijnlijk niet om allerlei redenen (lacht), maar het zou wel kunnen werken, toch?
Dat je als historicus ook futuroloog kan zijn, bewees Yuval Harari. In zijn ‘Lessen voor de 21ste eeuw’? geeft hij aan dat technologie ons kan redden. Sophie schuift een andere hefboom naar voor.
Het volledige interview (longread van 5 blz) en 5 lessen voor HR van een historica lees je in het decembernummer van #ZigZagHR.