Voor veel bedrijven is ‘employee advocacy’ een logische start voor het betrekken van je medewerkers, vooral omdat het makkelijk is, snel opgezet kan worden en direct resultaat oplevert. Maar er zit een addertje onder het gras, genaamd ‘share fatigue’. Bij dit fenomeen treedt vermoeidheid bij de medewerkers op omdat er voortdurend eenzijdig wordt gevraagd bedrijfsberichten te delen op hun persoonlijke netwerken. Hierdoor daalt het aantal actieve ambassadeurs en komt dit voor sommigen als een verplicht nummertje over.
Ga in tegen deze tendens, door actief in te zetten op ‘employee engagement’. Zet je mensen opnieuw centraal door naar hen te luisteren. Betrek ze bij je bedrijf, waardeer hun mening en ga in dialoog met hen. Onderzoek van Gallup toont aan dat slechts 21% van de medewerkers actief betrokken is bij de organisatie. Door in te zetten op ‘employee engagement’, verhoog je dit percentage en even belangrijk: je reduceert het verloop van je werknemers.
Al deze elementen zijn de bouwstenen voor een solide employer Brand, waarbij potentiële kandidaten jou zien als een aantrekkelijke werkgever. Door websites zoals Glassdoor en Indeed kan een bedrijf zich vandaag niet meer verbergen achter loze slogans en is het belangrijk deze transparante inkijk te erkennen en te stimuleren. Wees aanwezig waar sollicitanten op zoek gaan naar hun eerste validatie van een potentiële werkgever.
Hieronder alvast enkele korte tips & tricks om zelf aan de slag te gaan met jouw mensen. Want het zijn nog steeds zij die het verschil maken.
- Tip 1: Start eenvoudig. Is je focus employee advocacy? Goed, automatiseer het proces, zodat je tijd vrij maakt om ook in dialoog te gaan met je medewerkers.
- Tip 2: Zorg voor een goede mix waarbij je niet alleen je medewerkers als werkpaard inschakelt, maar hen ook als klankbord gebruikt. Use, don’t abuse!
- Tip 3: Meten is weten. Centraliseer je inspanningen rond je medewerkers, zodat de impact niet enkel voelbaar maar ook meetbaar is voor je organisatie.
- Tip 4: Dwing niemand. Het is beter met een kleine selectie gepassioneerde medewerkers aan de slag te gaan dan met een grote massa die zich verplicht voelt.
Wil je meer te weten komen?