Is engagement méér dan de antithese van burn-out?

We moeten durven toegeven dat het onderzoek over employee engagement nog niet matuur genoeg is om al sterke recepten aan te reiken voor de praktijk. Maar dat is geen vrijgeleide om de problemen op de werkvloer niet aan te pakken. Wat weten we wel en niet? Wat kunnen we dan nog wel doen? Luc De Decker vroeg het aan Jeroen Stouten, professor Organisatiepsychologie aan de KU Leuven.

“De eerste en belangrijkste vraag luidt: wat wil je nu precies weten?” zo pareert professor Jeroen Stouten prompt onze vraag of bedrijven zowel de tevredenheid, het stresspeil als het verloop in kaart moeten brengen vooraleer ze kunnen uitzoeken hoe ze het employee engagement kunnen opkrikken.

“Wat is de reden waarom ze het engagement willen onderzoeken? Stuiten ze op een probleem waarop ze geen afdoend antwoord krijgen? En is dat dan een urgent en essentieel probleem, of richten ze zich best eerst op de werkelijke prioritaire problemen?”

Het wetenschappelijke onderzoek in de organisatiepsychologie is gewoonweg nog niet matuur genoeg, zegt hij. “Dat is geen kritiek op de onderzoekers naar engagement”, nuanceert hij. “Maar zoals wel vaker in de nog jonge domeinen van organisatiepsychologie en management, gaat heel veel onderzoek naar bepaalde stroken en hoeken, terwijl een andere hoek van het veld er nog compleet braak bij ligt.

Onderzoek naar engagement liep van stapel in 1990 met ‘Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work’, het spraakmakende artikel van professor Organisatiepsychologie William Kahn (Boston).

“Vandaag wordt het concept echter nogal eens benaderd als de antithese van burn-out”, constateert Jeroen Stouten

Ondanks de afbakeningsperikelen, willen we uiteraard wel dat medewerkers zich goed voelen in hun job, dat ze zichzelf kunnen zijn en spontaan de extra mijl willen gaan, dat ze dus helemaal geëngageerd zijn.

Kunnen we alsnog een ideaal recept samenstellen, dat ontdek je deze maand in #ZigZagHR in de longread met professor Jeroen Stouten

Abonneer hier

ZigZagHR Magazine NOV21 COV 2

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER