Hoe het beste talent aan boord halen? Act like a start-Up

Uit een recente enquête van internationaal rekruteringskantoor Robert Walters blijkt dat maar liefst de helft van de bevraagde bedienden ‘alleen maar’ een start-up zou overwegen bij een volgende carrièrestap. Nu naar schatting 40% van de bevraagde professionals dit jaar van plan is om van job te veranderen, waarschuwen analisten van Robert Walters voor ‘De Grote Ontslaggolf’, waarbij gerenommeerde organisaties hun beste talent dreigen te verliezen aan opkomende en snelgroeiende start-ups die qua bedrijfscultuur goed zijn afgestemd op een post-pandemische wereld.

Volgens het nieuw rapport van Robert Walters – Act Like a Start-Up and Recruit the Best Talent – is het aantal professionals dat bij start-ups werkt de afgelopen 12 maanden met 20% gegroeid. Dit cijfer zal naar verwachting nog verder toenemen omdat er bij snelgroeiende bedrijven veel vraag is naar professionals op het gebied van technologie, finance, HR, legal, HR en marketing.

Els Van Der Veken, Director bij Robert Walters België: “Na elke periode van economische verandering zien we meestal een golf van ondernemerschap of start-up activiteit. Het verbaast me dan ook niet om te horen over het succes van deze organisaties. Wat echter wel interessant is, is hoe deze relatief nieuwe bedrijven met 10 werknemers erin slagen om toptalent weg te lokken bij gerenommeerde organisaties die vaak meer werkzekerheid bieden. Na de pandemie hebben we een seismische verschuiving gezien in wat professionals verwachten van hun werkgever. De missie, de bedrijfscultuur en de collega’s vinden ze op dit moment belangrijker dan een competitief loon en doorgroeimogelijkheden.”

De aantrekkingskracht van snel carrière maken

De mogelijkheid om innovatief te zijn (47%), interessant werk te verrichten (34%), werken onder een open en doeltreffend management (30%), en een hoge mate van autonomie (28%), lijken de belangrijkste factoren te zijn die professionals naar een start-up lokken.

In feite zijn het de platte structuur en het snelle karakter van de organisatie die ambitieuze professionals het meest aanspreken.

52% geeft aan dat ze voor een lager salaris naar een start-up zouden overstappen wanneer ze de kans krijgen om veel sneller progressie te maken dan in een ‘gewone’ bedrijfsomgeving.

Cultuur als omslagpunt

Bijna de helft van de professionals (42%) wil werken in een bedrijfscultuur die hen inspireert om het beste uit zichzelf te halen, en nog eens een derde zoekt werkgevers wiens sociale waarden overeenkomen met die van henzelf – of het nu gaat om gelijkheid, geestelijke gezondheid of het milieu.

Els voegt daaraan toe: “De pandemie en de lange periode van werken op afstand hebben velen van ons ertoe aangezet om stil te staan bij hoe ze leven en werken – en dat heeft mensen ertoe aangezet om meer doelgericht te werk te gaan en te kiezen voor iets dat meer betekenis aan hun leven geeft.”

Grote organisaties zijn van nature trager in het overnemen van nieuwe en opkomende waarden. In plaats daarvan kiezen ze ervoor om vast te houden aan de meer traditionele, die al meer dan 10 jaar een steunpilaar zijn. “Start-ups daarentegen lopen voorop, luisteren naar wat belangrijk is voor hun werknemers – zoals dakloosheid en honger in de wereld – en handelen vervolgens snel om te helpen ‘hun steentje bij te dragen’. “

De meest aantrekkelijke start-ups zullen ‘visionaire founders’ hebben, die niet bang zijn om een standpunt in te nemen over sociale zaken en die er prat op gaan elke dag hun ‘ware-zelf’ te tonen op het werk.

Els Van Der Veken deelt haar top 5 tips voor grote organisaties over hoe te ‘handelen als een Start-Up:’

  1. Word wendbaarder: het merendeel van de organisaties kunnen iets van de wendbaarheid van een start-up overnemen door hun structuur aan te passen. Zelfs grote bedrijven kunnen nieuwe, veel flexibelere manieren van werken introduceren, met kleinere en flexibelere teams die in een matrixstructuur werken.
  2. Verander de manier van werken: in een start-up hebben professionals de kans om hun eigen job mee vorm te geven naarmate de organisatie zich ontwikkelt en groeit. U kan creativiteit en ondernemerschap stimuleren door uw structuur meer agile te maken en oog te hebben voor vernieuwing in processen.
  3. Moedig innovatie aan: ‘snel falen’ is een prominent kenmerk van de start-up cultuur. Het omarmen van mislukkingen moedigt innovatie aan en maakt het mogelijk om meerdere ideeën snel na elkaar te testen, op zoek naar het idee dat werkt. Heroverweeg bijvoorbeeld uw KPI’s en doelstellingen voor de werknemers, zodat deze meer gericht zijn op het uitproberen van nieuwe dingen in plaats van het uitvoeren van vaste taken.
  4. Focus op talent: recruiters en HR-afdelingen moeten zich ontdoen van vooroordelen en onbewuste vooroordelen, en verschillende soorten mensen rekruteren, promoveren en helpen ontwikkelen, om met de organisatie mee te groeien.
  5. Pas uw leiderschapsstijl aan: succesvolle start-ups werken op een productieve manier wanneer het management het principe ‘lead by example’ hanteren, die de eigenschappen verpersoonlijken waarvan ze willen dat hun personeel ze navolgt. Leiders van gevestigde bedrijven moeten een aantal van deze vaardigheden overnemen in hun manier van werken, door innovatie toe te juichen, hiërarchische niveaus te verminderen en een meer collegiale en meritocratische werkstijl aan te nemen én ook uit te stralen.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER