Breed kijken naar leren

9 op 10 werknemers vinden dat bedrijven prioriteit moeten geven aan de ontwikkeling van digitale skills. Dat blijkt uit onderzoek dat Salesforce begin dit kalenderjaar deelde in #ZigZagHR. Hoe kijkt de softwareontwikkelaar zelf naar groei en ontwikkeling? We vroegen het aan Lien Ceulemans, Country Leader van Salesforce België Luxemburg.

Sinds juni 2021 is Lien Ceulemans aangesteld als de nieuwe Country Leader van Salesforce in België en Luxemburg. Ze keert daarmee terug naar vertrouwd terrein, want van 2012 tot 2020 werkte ze ook al voor de nummer 1 in CRM-software, specifiek in het departement dat de privacyregels voor het bedrijf moest uitstippelen na de invoering van de GDPR. Daarvoor woonde en werkte ze in Londen, waarvan de laatste acht maanden in een Chief of Staff positie bij Google. Salesforce heeft haar veel kansen gegeven om te groeien en dat wil ze nu ook voor alle medewerkers in België en Luxemburg verwezenlijken.

Leren van de Tour de France

“In een wereld die voortdurend evolueert, is het van cruciaal belang voor organisaties en individuen om zich aan te passen en te blijven ontwikkelen. Opleidingen zijn in dat opzicht belangrijk en waardevol, maar maken slechts een klein deel uit van hoe we leren. Door naar de Tour de France te kijken heb ik bijvoorbeeld veel opgestoken over samenwerken in teams, over communicatie, over omgaan met onvermijdelijke tegenvallers en over het belang van rust nemen en recuperatie. Leren doe je overal en altijd.”

Leren is belangrijk in een snel veranderende wereld

“Ook bij Salesforce kijken we breed naar leren. Meer nog, ‘continuous learning’ is een kernwaarde en maakt deel uit van onze cultuur. We zijn het aan onze medewerkers, maar ook aan onze klanten én andere stakeholders verplicht om bij te blijven en onszelf continu heruit te vinden. Zeker in een technologiebedrijf is leren een constante, omdat deze sector nu eenmaal snel verandert. Maar ook de wereld verandert snel, daarom is die openheid en nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te leren ook in niet-technologiebedrijven en andere sectoren essentieel. Door de toenemende digitalisering wordt ieder bedrijf in meer of mindere mate een technologiebedrijf.”

Leren als onderdeel van een inclusieve cultuur

“Of leren belangrijker is voor GenZ durf ik niet stellen. Leren is vooral heel persoonlijk. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om samen met het leadership team een inclusieve cultuur te garanderen waarin iedere medewerker zich kan ontplooien, ongeacht de leeftijd, en waar het ‘veilig’ is om te leren en fouten te maken. Ik stel wel vast dat jongeren daar meer flexibiliteit in verwachten en dat ze de dingen meer in vraag stellen. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen.”

Leren als kritieke prestatie-indicator

“Leren begint bij jezelf goed (leren) kennen. Onze leercultuur vertaalt zich in een traditioneel aanbod van opleidingen en cursussen. Dat is het minimum. Leidinggevenden stellen in samenspraak met ieder teamlid een Individueel Development Plan op en volgen dat op kwartaalbasis op via check-in gesprekken. Daarnaast investeren we ook in het leren geven en ontvangen van feedback, een belangrijke vaardigheid om te blijven leren. We hebben skills assessments én we zien leren ook als een blijk van waardering, het bewijs dat we investeren in (de groei van) onze medewerkers.”

Leren is investeren in mensen

“Het initiatief om te leren is een gedeelde verantwoordelijkheid voor werknemers, bedrijven, scholen en overheid. Daarmee trap ik een open deur in. Investeren in mensen is essentieel voor ieder duurzaam en gezond bedrijf. En bij Salesforce gaan we nog een stapje verder door leren te beschouwen als een maatschappelijke opdracht. We gebruiken onze economische voetafdruk om impact te genereren op de maatschappij.”

“Zo hebben we ons eigen leerplatform ontwikkeld: Trailhead, een platform dat het voor iedereen mogelijk maakt om zich via self-service op een laagdrempelige manier te ontwikkelen en bij te scholen. Het aanbod beperkt zich zeker niet tot digitale vaardigheden zoals AI en coderen, er zijn ook heel wat leertrajecten over soft skills en leren omgaan met technologie. Ook vertaalt het zich in tal van partnerships. Met Molengeek, een organisatie die technologie en coding tot bij jongeren in achtergestelde wijken van Brussel brengt, bieden we gratis cursussen zodat zij de technische vaardigheden onder de knie krijgen waar Salesforce en andere bedrijven naar op zoek zijn. En door samen te werken met Girleek, een platform specifiek gericht op vrouwen, willen we meer jonge vrouwen de laatste technologische trends laten ontdekken, zodat ze een carrière in de sector kunnen ambiëren.”

Leren door te geven

“Bij Salesforce bieden we onze medewerkers ook de mogelijkheid om 57 uren per jaar aan vrijwilligerswerk te besteden. Mensen halen veel voldoening daaruit én het is ook een boeiende leerervaring. Dat maakt deel uit van ons 1-1-1 filantropiemodel waarbij we jaarlijks 1% van onze tijd, eigen vermogen en product doneren om een positieve impact te creëren, iets waarvoor we overigens zo veel mogelijk andere bedrijven willen enthousiasmeren.”

Boilerplate Salesforce 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER