Pink is the new Blue

Met Pink Monday vraagt Pink Ribbon, de nationale vzw die strijdt tegen borstkanker, meer aandacht voor borstkanker op de werkvloer. Op maandag 15 januari roept Pink Ribbon bedrijven en gemeenten op om de sombere dag van het jaar, Blue Monday, om te buigen naar een hoopvolle Pink Monday. Zo wil de vzw het taboe rond borstkanker op de werkvloer verder doorbreken en de vreselijke ziekte die 1 vrouw op 9 in de loop van haar leven treft, meer bespreekbaar maken.

Hilde Debackere, gedelegeerd bestuurder bij Pink Ribbon vzw. :

“(Ex-)borstkankerpatiënten hebben veel steun van collega’s nodig. Met Pink Monday willen we hen een hart onder de riem steken en werkgevers en werknemers betrekken. Praat erover, wees er voor elkaar. Dat is zo belangrijk”.

Al voor de derde keer lanceert de vzw Pink Ribbon haar ‘Pink is the new Blue’-campagne. Daarmee roepen ze bedrijven en gemeenten op om de meest sombere dag van het jaar, Blue Monday, om te toveren tot een dag van hoop en steun voor borstkankerpatiënten. Maar liefst 204 bedrijven en gemeenten uit alle hoeken van het land gingen dit jaar op de uitnodiging in. In 2023 deden 53 bedrijven mee, dit jaar verviervoudigt Pink Ribbon dus haar cijfer. Dat wijst erop dat bedrijven en gemeentes het belangrijk vinden om aan de bespreking van borstkanker op de werkvloer aandacht te schenken en actie te ondernemen.

“Kleine acties kunnen hierbij al een groot verschil maken: het bedrijfslogo gedurende één dag roze kleuren of collega’s oproepen om minstens één roze accessoire te dragen is een kleine moeite, maar het heeft een grote symbolische waarde”, aldus de gedelegeerd bestuurder. 

Over heel het land kleuren bedrijven dus hun logo roze, kopen ze roze lintjes aan, dragen collega’s roze kleren of organiseren ze een actie om fondsen in te zamelen voor de strijd tegen borstkanker. ​ ​

Naast steun bieden aan collega’s die getroffen werden, wil de vzw Pink Ribbon vooral inzetten op het sensibiliseren en informeren van iedereen die met borstkanker te maken kan krijgen. Zo roept de vzw de deelnemende bedrijven op om o.a. de Mammoquiz te verspreiden: een eenvoudige online tool waarbij vrouwen hun risico op een laattijdige ontdekking van borstkanker kunnen berekenen.

Verder kunnen bedrijven een uitgebreid communicatie- en informatiepakket aankopen, met video’s van experts en lotgenoten. Op deze manier wordt Pink Monday niet alleen een leuke maar ook een informatieve en leerrijke dag. ​ ​

Hilde Debackere is tevreden met het groot aantal deelnemende organisaties. “Het is hartverwarmend om te zien hoe goed onze oproep werd onthaald. Kleine en grote bedrijven − en bovendien vele gemeenten − organiseren acties. Allemaal met hetzelfde doel: het taboe rond borstkanker op de werkvloer verder doorbreken”, vertelt Hilde. “Het thema wordt voortdurend getagd op sociale media. Niet alleen door de deelnemende bedrijven en gemeenten, maar ook door de werknemers zelf. Het illustreert hoe groot de nood is. Borstkanker is één van de meest voorkomende kanker bij vrouwen in ons land, iedereen kent iemand. Dat kan een collega zijn, maar ook een vriend(in) of familielid. De meer dan 200 deelnemende bedrijven en gemeenten geven niet alleen het signaal dat hun werknemers bij hen terechtkunnen op het moment van de diagnose, maar dat ze hen ook maximaal zullen ondersteunen bij hun terugkeer naar het werk. Die steun is cruciaal om het re-integratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen”, besluit Hilde. ​

Knipsel 2

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER