Generatie Z (beter) begrijpen op de werkvloer

In een recent onderzoek heeft Walters People gekeken naar hoe Generatie Z invloed heeft op professionele omgevingen. De voorkeuren en karakteristieken van werknemers jonger dan 25 jaar werden hierbij onderzocht. Clarissa Pryce, manager bij Walters People, deelt de belangrijkste bevindingen van het onderzoek.

Werkvoorkeuren

Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de jonge werknemers onder de 25 jaar de voorkeur geeft aan een hybride werkmethode, afhankelijk van taken en gemoedstoestand. Slechts 29% verkiest een samenwerkingsgerichte teamomgeving, en 8% geeft de voorkeur aan zelfstandig werken.

Clarissa legt uit:

“Generatie Z hecht waarde aan flexibiliteit en wendbaarheid in hun werk. Ze vinden plezier op het werk en samenwerken in een fijn team belangrijk, maar behouden ook grenzen met hun privéleven en streven naar een goede balans tussen werk en privé.”

Samenwerken met Gen Z

“Hoewel samenwerken traditioneel een belangrijk aspect van kantoorwerk is, heeft de opkomst van Generatie Z een verschuiving teweeggebracht,” deelt Clarissa mee. Respondenten ouder dan 25 noemen ontoereikende communicatievaardigheden (41%) en een gebrek aan kennis van de pre-COVID werkomgeving (27%) als obstakels voor samenwerking met Gen Z’ers.

Clarissa: “Opvallend is dat 18% van de ondervraagden opmerkt dat Generatie Z terughoudend lijkt om in teamverband te werken, wat kan wijzen op een trend naar zelfstandig werken binnen deze groep.”

Bewonderenswaardige skills

Ondanks deze uitdagingen brengt Generatie Z interessante vaardigheden met zich mee. Ondervraagde 25-plussers bewonderen het creatieve denken (40%), de innovatieve geest en het ondernemerschap (33%), en de digitale bekwaamheid (20%) van jonge werknemers. “Deze eigenschappen duiden op een nieuwe golf van talent met een unieke kijk op het oplossen van problemen en innovatie,” zegt Clarissa.

De meerwaarde van Gen Z

“Naarmate het professionele landschap evolueert, is het begrijpen en benutten van de unieke sterktes van Generatie Z een strategisch voordeel voor organisaties,” vertelt Clarissa. “Bij de vraag over de meerwaarde van Generatie Z-professionals erkent 50% van de respondenten hun modernere manier van werken. Daarnaast benadrukt 33% hun vermogen om buiten de lijnen te denken, wat frisse perspectieven en onconventionele ideeën oplevert die de werkomgeving verrijken.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER