Is de eerste virtuele HR director op komst?

ChatGPT is geen hype maar een blijvertje met meer dan verstrekkende gevolgen voor de maatschappij en álle industrietakken. Artificiële intelligentie is immers de exponent van de verdere digitalisering, robotisering en automatisering. Ze zal onze samenleving economisch-technologisch vormgeven in de komende decennia.

Velen beschouwen AI en zeker nieuwe toepassingen als ChatGPT als uitermate bedreigend. Wellicht veegt ze heel wat jobs weg, al brengt ze evengoed vele opportuniteiten, jobcreatie en creatieve mogelijkheden. Ik blijf alvast een vooruitgangsoptimist met de stellige overtuiging dat het gebruik van technologie onze levenskwaliteit verbetert.

Volgens de AI-barometerstudie van Vlaio (weliswaar afgenomen in 2021, dus nog voor de komst van ChatGPT) was nog geen kwart van de Vlaamse bedrijven actief bezig met AI. Meer dan 63% zou daar ook geen plannen voor hebben. De studie beschouwt het gebrek aan kennis, vaardigheden en expertise als het grootste struikelblok voor een hogere graad van adaptatie van AI. Bedrijven ondervinden moeilijkheden om de effecten van AI in te schatten. En 76% van de Vlaamse ondernemingen die nog geen AI hebben aangewend, zien er slechts een beperkt nut van in.

De bedrijven die wel inzetten op AI, zetten de technologie in 31,4% van de gevallen in voor administratieve processen, terwijl 31% AI aanwendt voor IT-beveiliging en 24,6% voor verkoopdoeleinden. Voor concrete toepassingen wordt AI het meest ingezet voor tekstanalyse (9,8%) en procesautomatisatie (8,3%). Beeldherkenning wordt in 6,8% van de gevallen gebruikt, terwijl machinelearning om klantgedrag of bedrijfsprocessen te voorspellen in 6,6 % van de gevallen wordt toegepast. De Vlaamse informatie- en communicatiesector wendt AI het meest aan.

En wat met HR? Gaan we chatbots gebruiken voor sollicitatiegesprekken en interne communicatie?

Ik nam de proef op de som en schakelde bij het schrijven van een gedeelte van dit artikel ChatGPT in. Ik vroeg de app onder andere op welke manier AI de rol van HR managers kan overnemen. Dat we AI zullen inzetten voor werving en selectie, is evident: AI zal ons helpen bij het efficiënt screenen van cv’s en sollicitatiebrieven, het automatiseren van de eerste selectie en het uitvoeren van geautomatiseerde interviews. Dat bespaart tijd en maakt het wervingsproces efficiënter. Het gebeurt al bij bedrijven als Unilever, Hilton en PwC.

XX FOTO 24 25 TRENDSURFING ChatGPT min

AI zal HR managers ook helpen bij opleiding, bijvoorbeeld om gepersonaliseerde trainingsprogramma’s te ontwikkelen. Hierdoor kunnen medewerkers op hun eigen tempo leren. Daarnaast kan AI gegevens analyseren en trends identificeren in prestaties. Dat kan helpen bij het identificeren van knelpunten en het uitwerken van proactieve maatregelen.

Verder zal AI worden gebruikt om werknemerservaringen te analyseren door middel van extreem doorgedreven enquêteresultaten. Dit geeft de HR managers een handvat bij het nemen van corrigerende maatregelen. AI kan ook aangewend worden voor voorspellende analyses, bijvoorbeeld om het verloop te voorspellen. De voorbeelden uit de praktijk zijn legio: op het IBM Watson Talent-platform worden gegevens uit verschillende bronnen verzameld, zoals prestatiebeoordelingen, salarissen en andere HR gegevens. Andere platformen (zoals ADP, Workday en Kronos) maken ook dergelijke predictieve analyses.

ChatGPT heeft ook zijn beperkingen, het geeft zelf aan dat menselijke interactie en besluitvorming essentieel blijven. HR managers moeten dus blijven zorgen voor die unieke menselijke touch en persoonlijke aandacht voor werknemers. We zijn wellicht opgelucht als we dit lezen – of toch niet?

Stel eens dat de slinger doorslaat en dat technologie ons virtuele CEO’s bezorgt.

Ze nemen beslissingen volledig op basis van ratio, cijfers en AI-gedreven data. Een doemscenario?

Het gebeurt nu al in het Chinese bedrijf Fujian NetDragon Websoft (een dochter van NetDragon), dat multiplayer online-games en apps ontwikkelt: de avatar mevrouw Tang Yu is er de virtuele CEO. NetDragon beschouwt zichzelf als een metaverse-organisatie. Tang Yu heeft de taak gekregen om de bedrijfsvoering te stroomlijnen, processen te verbeteren en de output kwalitatiever te maken, alsook de handelingen aanzienlijk te versnellen. De virtuele CEO zal ook fungeren als een real-time datahub en analytisch hulpmiddel ter ondersteuning van de dagelijkse besluitvorming en risicobeheersing.

XX FOTO 24 25 TRENDSURFING Tang Yu eerste virtuele CEO

Kiezen we voor deze ontwikkelingen of gaan we intensiever samenwerken met de nieuwste technologieën?

Ik kies resoluut voor de samenwerking. Daarin is het wijs om het leven van onszelf, de HR managers, de werkgevers en werknemers gemakkelijker te maken. Net omdat AI een essentieel hulpmiddel kan zijn voor bedrijven die de efficiëntie willen verbeteren. Traditioneel werkt AI dan op de achtergrond, onttrokken aan het zicht van het publiek en dienstbaar voor ons allen. Of ben ik hierin dan toch een beetje naïef? En staat de virtuele HR Director al voor de deur?

+++

In Trendsurfing – Innoveren op de golven van verandering gidst trendwatcher Bert Van Thilborgh ons doorheen de veranderingsprocessen in onze snel evoluerende, uiterst volatiele en ambigue maatschappij (een uitgave van Pelckmans). Na twee marketingcommunicatiebureaus richtte hij in 2016 het trendwatching en innovation agency Futureproved op. In deze maandelijkse column houdt hij de vinger aan de HR pols.

CCaroline Dupont Photography 221114nr142253 Futureproved Bert Van Tilborgh Voorkeur min

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER