Mei 2023
Alles wat HR doet, kan én moet toegevoegde waarde creëren voor één of meerdere stakeholders. Neem de proef op de som en denk aan een willekeurige HR-activiteit of HR-proces en zet er “zodat” achter. Zo wordt iedere interne HR actie omgezet in externe waarde. Dat veronderstelt een outside-in perspectief in plaats van een inside-out perspectief. Het vertrekpunt voor HR is altijd wat de medewerker, de business, de kandidaat, de leidinggevende, de organisatie,… nodig heeft. Stakeholdermanagement is overigens een essentieel aspect van evidence-based HR. Want naast wetenschap, expertise en data, worden ook de waarden en noden van de stakeholders beschouwd als een van de essentiële bronnen van informatie voor het nemen van evidence-based beslissingen in HR.
Maar wie zijn de stakeholders van HR? Hoe (h)erken je hen, betrek je hen, engageer je hen? En hoe bouw je als HR professional duurzame relaties met elk van hen uit? Dat is de insteek van dit nummer. Deze maand brengen we Het Speelveld van HR in kaart. Succesvolle HR professionals kennen hun stakeholders en hun pappenheimers én ze weten dat het loont om over het muurtje te kijken.
Juni 2023
Flexibilisering van werk. Voor veel medewerkers is het ondertussen een evidentie geworden.
Ze willen vrijheid en verwachten vertrouwen als het gaat over waar, wanneer en hoe ze werken. Werkgevers die zich niet uit de markt willen prijzen, gaan dus best op zoek naar (nieuwe) manieren om flexibiliteit efficiënt, effectief en inclusief te organiseren.
Maar hoever kan, wil en moet je daarin gaan? Hoe houd je het betaalbaar? En hoe verzoen je die verregaande vraag naar flexibiliteit met de continuïteit van je organisatie? In dit nummer geven we jou handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Werken. Het wordt persoonlijk.
September 2023
Leren. In verhouding tot de rest van Europa hinken we achterop waardoor ons land onvoldoende voorbereid is op de toekomst. Als er al geleerd wordt, beperkt zich dat tot opleidingen in het kader van de huidige job. Het loopbaanperspectief ontbreekt nagenoeg volledig. Dergelijke communicatie helpt niet om het belang, de meerwaarde, de noodzaak en het plezier (!) van levenslang leren ‘op de kaart’ te zetten en het zet al helemaal niet aan tot actie. Klopt die negatieve berichtgeving wel? Misschien leren we veel meer, maar wordt het niet altijd als dusdanig gepercipieerd en dus ook niet geregistreerd. In september gaan we daarom op zoek naar een ander narratief.
Oktober 2023
Binnenkort meer info…
November 2023
Binnenkort meer info…
December 2023
Binnenkort meer info…
© 2024 #ZigZagHR – Alle rechten voorbehouden – Privacybeleid – Website gemaakt door Kreatix – In opdracht van LICEU BVBA