fbpx

Employer branding na corona

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Deze veranderende tijden brengen nieuwe en mooie kansen om je werkgeversmerk in de kijker te zetten. Authenticiteit zal daarbij hyperbelangrijk zijn. Hannelore Geldhof, Employer Branding-specialist bij Jobat, legt uit.

(Her)definieer je visie op talent

Corona heeft de arbeidsmarkt grondig door elkaar geschud. Heel waarschijnlijk zal ook jij als HR-verantwoordelijke je doel moeten herdefiniëren. Onderzoek of de beloftes die je destijds maakte en de waarden die je organisatie naar voren schoof, overeind zijn gebleven en stuur indien nodig bij. Aarzel niet om hierover in gesprek te treden met je medewerkers.

Communiceer ook met de buitenwereld, zodat je top of mind blijft bij je doelgroep.

Ook al heb je je rekruteringsplannen voor een tijdje in de koelkast gestopt, het blijft belangrijk om op de markt aanwezig te zijn. Besef dat je organisatie ook in de toekomst straf talent nodig zal hebben om haar doelstellingen te realiseren. Grijp deze crisis aan om potentiële medewerkers te inspireren en hen jouw waarden als werkgever te tonen. Wie vandaag goed communiceert, plukt daar later de vruchten van.

Maak van je werknemers ambassadeurs.

Er is niemand die jouw organisatie, waarden en manier van werken beter kent dan je eigen medewerkers. Er zal bijgevolg ook niemand meer geschikt zijn om eerlijk en oprecht over je merk te communiceren dan je eigen medewerkers. Maak van hen ambassadeurs en laat hen aan de buitenwereld vertellen waarom ze trotse medewerkers zijn.

Kies verhalen die gelezen, gehoord en gezien willen worden.

Door in te zetten op de interesses van je doelgroep, kan je aantrekkelijke en authentieke verhalen creëren. De ervaring bij Jobat leert dat vooral verhalen met maatschappelijke waarde goed werken. Die trend zal na corona zeker aanhouden, wellicht zelfs versterken. Kies dus voor échte verhalen over échte mensen en échte projecten. Maar niet alleen wat je vertelt, ook de wijze waarop is belangrijk. Zoek beelden en titels die je boodschap ondersteunen en die je doelgroep aanspreken.

Vertel je verhaal opnieuw en opnieuw.

Welke kanalen je ook kiest om je verhaal te verspreiden, zorg ervoor dat je consistent bent. Dat betekent dat ook je jobsite op punt moet staan en content moet bevatten in lijn met de communicatie die je elders, via externe kanalen, deelt. Pas als het plaatje altijd en overal klopt, krijg je echt een sterk werkgeversmerk.

 

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Meer inspiratie