In een tijdperk waarin veranderingen elkaar snel opvolgen, kijkt iedereen maximaal vier jaar vooruit. In onze nieuwe interviewreeks ‘De toekomstkoffer’ willen we CHRO’s daarom uitnodigen om op langere termijn te denken. Want de keuzes die zij vandaag (niet) maken, bepalen (grotendeels) mee de toekomst van werk en HR. We stellen hen voor een uniek scenario: ze krijgen de kans om een toekomstkoffer samen te stellen die pas over 20 jaar geopend zal worden. Deze koffer bevat 5 voorwerpen die hun visie en nalatenschap als HR-leiders weerspiegelen: het belangrijkste HR-thema dat de komende 20 jaar volgens hen aan belang zal winnen; een persoonlijke boodschap; een symbool van hun bedrijfscultuur; een persoonlijk item en een HR trend die volgens hen in 2044 nog steeds relevant zal zijn.
We trappen deze interviewreeks af met Bart Lambrechts, People Director bij Carglass, de specialist in het vervangen en herstellen van autoruiten. 20 jaar is hij er ondertussen aan de slag, ook al voelt het voor hem niet zo en bleef hij zichzelf en zijn rol constant heruitvinden. Hij heeft zijn carrière destijds niet gepland, maar was naar eigen zeggen ‘op de juiste momenten’ op ‘de juiste plaatsen’. Initieel wilde hij Psychologie studeren, maar het werd Toegepaste Economische Wetenschappen (TEW), de opleiding waarin je voorbereid wordt om bedrijfsproblemen op een geïntegreerde manier aan te pakken. En dat bleek een goede voorbereiding, zo zegt hij, op de rol van HR: “Ik voel me een ondernemer met een HR pet. HR is een ondersteunende dienst die ervoor moet zorgen dat ‘de boot sneller vooruitgaat’. En dat zal ook in de toekomst zo blijven. HR zit wat dat betreft soms nog te veel op een eiland.”
De toekomst van HR ziet hij positief in. “Ook binnen 20 jaar zal HR nog steeds een cruciale rol spelen omdat het nog altijd de mensen zullen zijn die het verschil maken. De rol van HR-professionals zal er evenwel fundamenteel anders uitzien, aangezien iedere leidinggevende zal evolueren naar een People Leader.”
In 2044 zal je Bart Lambrechts naar grote waarschijnlijkheid in zijn atelier aantreffen, waar hij aan het beeldhouwen is. Die passie voor creativiteit ontplooide hij al tijdens zijn schoolloopbaan. Een hamer en een beitel neemt hij dus al zeker mee in zijn toekomstkoffer. “Ik hou ervan om te creëren en om een beeld uit steen of hout te voorschijn te halen. Ik zie beeldhouwen ook als een mooie metafoor voor wat ik doe als People Director en voor de belangrijkste opdracht van HR: Investeren in leiderschap, want dat onderscheidt goede bedrijven van excellente bedrijven. Ik ga ervan uit dat geëngageerde medewerkers leiderschap zullen opnemen, ongeacht hun rol in de organisatie. Leiderschap en mensen enthousiast krijgen om een verschil te maken is voor mij het belangrijkste HR-thema dat ook de komende twee decennia overeind zal blijven en dus mee in mijn toekomstkoffer mag.”
Authenticiteit en purpose zijn de rode draad in Bart zijn persoonlijke boodschap: “Beste People Leader, wees elke dag een authentiek leider, blijf investeren in jezelf om te blijven groeien als mens én als leider. Alleen op die manier kan je het verschil maken voor jezelf en je omgeving. Creëer een omgeving waarin ook anderen kunnen groeien en op zoek gaan naar de purpose in hun leven en hoe de purpose van Carglass hiertoe kan bijdragen. Blijf mensen ook ondersteunen om gelukkige mensen te zijn die energie halen uit de dingen die ze ondernemen.”
Als symbool van de bedrijfscultuur kiest Bart Lambrechts voor een hart. “Dat hart staat symbool voor onze purpose: we willen bij Carglass het verschil maken door te zorgen voor elkaar, voor onze klanten, voor de maatschappij en voor onze aandeelhouders.”
Werken rond purpose is tot slot ook de HR-trend die volgens hem de tand des tijds zal doorstaan. “We krijgen het niet warm van ‘ruiten zetten’, maar wel van het verschil maken voor onze stakeholders. “We selecteren daarop in bij rekrutering van onze medewerkers door te screenen op attitude in plaats van op technische vaardigheden. Hoe je een ruit vervangt, kan je aanleren aan iedereen, of dat nu een kapper, een kok of een regent lichamelijke opvoeding is. Wat mensen gemeenschappelijk hebben bij Carglass, is hun interesse voor de auto en vooral de warmte ten aanzien van de klant die met die auto rijdt. Alle projecten die we initiëren bij Carglass, zijn gekoppeld aan onze purpose.”
Ik hoop dat al onze medewerkers en People Leaders binnen 20 jaar zullen zeggen dat we met ons HR team effectief een verschil hebben gemaakt in hun (professioneel) leven en dat ze zich ‘rijk’ en gelukkig voelen. Die rijkdom zit overigens vooral in de kleine dingen. We zullen dan ongetwijfeld wel helemaal anders naar werk kijken.
Volgende maand ontdek je wat in de toekomstkoffer van Anette Böhm, CHRO Bpost zit.