fbpx

AQ (adaptibility quotiënt) steeds belangrijker bij aanwervingen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer en meer werkgevers screenen hun toekomstige medewerkers op hun AQ: adaptability quotiënt, of de mogelijkheid om zich makkelijk aan te passen. Die trend merken ze na de coronacrisis duidelijk bij hr-dienstenbedrijf Liantis. “Naast IQ en EQ, die uiteraard belangrijk blijven, willen we dat medewerkers de flexibiliteit en de daadkracht tonen om zich snel aan te passen aan een werkomgeving die er van de ene dag op de andere helemaal anders kan uitzien”, licht hr-directeur Sabien Lemaire toe.

AQ

Door de coronacrisis moesten heel wat werkgevers en werknemers zich snel aanpassen aan een nieuwe realiteit. Ook de komende maanden en zelfs jaren lijkt het ‘nieuwe normaal’ iets wat van de ene dag op de andere kan keren. Net daarom focussen heel wat werkgevers al lang niet enkel meer op IQ (intelligentie) en EQ (inlevingsvermogen), maar ook op AQ: hun manier om met veranderingen om te gaan én er opportuniteiten uit te halen.

Bij hr-dienstengroep Liantis merken ze bij hun werkgevers-klanten dat die trend zich de komende maanden steeds verder doorzet. “Zo zagen ze al dat heel wat ondernemers met een hoge AQ opportuniteiten haalden uit de coronacrisis en hun bedrijf bijvoorbeeld ombogen om handgels te produceren, of om op originele manieren take-away te organiseren. Maar ook steeds meer blijkt AQ een belangrijke factor bij de aanwerving van medewerkers”, bevestigt Sabien Lemaire, hr-directeur bij Liantis.

Coronacrisis

“De tijd dat werkgevers medewerkers aanwierven om gewoon hun job te doen en voor de rest geen vragen te stellen, ligt gelukkig al lang achter ons”, licht hr-directeur Sabien Lemaire toe. “Het is al even zo dat ze werknemers zoeken die meedenken en opportuniteiten zien en aanreiken.”

Toch blijkt sinds de coronacrisis dat steeds meer werkgevers AQ bovenaan hun eisenpakket zetten. “De crisis heeft veel ondernemers doen inzien dat het belangrijk is dat niet enkel zij, maar ook hun medewerkers zich kunnen aanpassen. Denk maar aan plots thuiswerken of meedenken bij het ontwikkelen van een nieuw dienstenaanbod.”

Constant verbeteren

Ook bij Liantis kijken ze bij toekomstige aanwervingen of medewerkers zich kunnen aanpassen aan onvoorziene omstandigheden of gebeurtenissen. “Als je organisatie groeit en je nieuwe diensten en producten ontwikkelt, is er steeds ruimte voor verbeteringen en aanpassingen. Het is belangrijk dat je medewerkers hierin meegaan. Hoe groter de verandercapaciteit in je organisatie, hoe sneller veranderingen en aanpassingen kunnen gebeuren”, aldus Sabien Lemaire.

Geen paniek

“Mensen die zich makkelijk aanpassen, raken niet snel in paniek als er iets onverwachts gebeurt, integendeel, ze halen energie uit de verandering”, stelt Lemaire. Maar wat als je medewerkers hebt die het AQ niet meteen in zich hebben. “Het kan dan helpen om sterke voorbeelden in je organisatie als ambassadeurs naar voor te schuiven. Zij kunnen hun collega’s inspireren. Bovendien kunnen ook je leidinggevenden hun steentje bijdragen. Ze kunnen het positieve van verandering in de verf zetten én mensen motiveren.”

Gerelateerde artikels.

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief